Kerst 'lovestory' Albert Heijn wint Gouden Loeki 2021
- Bureaus
- 26 feb 2022 @ 17:15
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 feb 2022 @ 17:15
- Sjaak Hoogkamer
Albert Heijn en bureau TBWA\NEBOKO hebben weer een Ster Gouden Loeki gewonnen. Dit keer voor de kerstmis lovestory met hamster Harry. De winnaars ontvingen de prijs vrijdagavond in een speciale uitzending van Omroep MAX op NPO 1 uit handen van schaatsster Irene Schouten.
De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Staatsloterij en Plus supermarkt.
Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn de felbegeerde reclameprijs mee naar huis neemt. Eerder won de supermarktketen met de commercials 'Appie Christmas' in 2017 en 'Meneer Van Dalen neemt afscheid' in 2015. Dit jaar ging Harry de Hamster er met de prijs vandoor.
In de commercial van Albert Heijn bereidt de supermarktfamilie zich voor op de feestdagen als hamster Harry aan de overkant van de straat een andere hamster ziet. Niet veel later is Harry spoorloos en blijkt hij op zoek te zijn gegaan naar zijn soortgenoot. Vlak voor zijn familie hem vindt en weer alleen mee naar huis neemt, vindt er een liefdevolle ontmoeting plaats tussen de twee diertjes.
Albert Heijn was dit jaar met twee commercials kanshebber voor de Ster Gouden Loeki. Ook de reclame 'Volop Pasen, vol verrassingen bij Albert Heijn' was als onderdeel van de top 10 tot op het laatst in de race voor de publieksprijs. Deze commercial eindigde uiteindelijk op de zesde plaats.
Zilveren en Bronzen Loeki's
Evenals vorig jaar konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar - naast de Ster Gouden Loeki - ook een Zilveren en Bronzen Loeki in de wacht slepen. De tweede prijs werd verzilverd door Staatsloterij en TBWA\NEBOKO met hun commercial 'Fritsie'. In deze tv-commercial gaat het baasje van Fritsie, een koekoeksklok, op zoek naar iemand die de klok kan maken. Pas als Fritsie in een koffietentje een andere koekoeksklokvogel ontmoet, fleurt hij weer helemaal op.
De Ster Bronzen Loeki ging naar Plus supermarkt en Wunderman Thompson met hun kerstcommercial 'Goed eten is samen eten', waarin hoofdrolspeelster juf Mari, het toonbeeld van behulpzaamheid, uiteindelijk aan tafel belandt bij een van haar leerlingen om daar samen van een diner te genieten.
Ster Gouden Loeki op NPO 1
De uitreiking van de Ster Gouden Loeki was net als vorig jaar op televisie te zien. In een speciale uitzending van Omroep MAX op NPO 1 onder leiding van Carrie ten Napel speelden acteur Kees Boot, presentatrice Hila Noorzai, cabaretier Steven Brunswijk en presentatrice Saar Koningsberger in twee teams een reclamequiz.
Ook was er ruimte voor een aantal bijzondere gasten. Zo zong Ilse DeLange haar nummer 'Don't Hold Back', dat afgelopen december veelvuldig in de reclameblokken te horen was. Daarnaast hadden bekende reclamegezichten als Juliëtte de Wijn, Patrick Stoof en Harry Piekema een rol in de televisie-uitzending.
Stemmen
De strijd om het gouden beeldje barstte 1 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van Tijd voor MAX. Het Nederlandse publiek kon tot en met 20 februari stemmen op hun favoriete commercials. In totaal werd een recordaantal van 63.475 stemmen uitgebracht.
Top Tien
Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2021:
Alle commercials zijn hier te bekijken.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management