‘Mis ‘m niet’-campagne moet jongeren aansporen tot HPV-vaccinatie

- Bureaus
- 5 jun 2023 @ 07:39
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 5 jun 2023 @ 07:39
- Michiel van Zaane
Haal zo snel mogelijk de eerste prik tegen het Humaan papillomavirus (HPV). Dat is de boodschap van de ‘Mis ‘m niet’ campagne die begin juni van start ging. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne waarin onder andere mobiele vaccinatielocaties door het land trekken in opdracht van het RIVM en de GGD
Het HPV-virus is zeer besmettelijk en wordt verspreid via intiem contact. Jaarlijks krijgen in Nederland naar schatting 1.500 mensen kanker door HPV, het gaat om zo’n 1.100 vrouwen en 400 mannen. Vaccinatie maakt de kans op HPV aanzienlijk kleiner. Deze campagne is gericht op jongeren geboren tussen 1996 en 2003. Alleen tijdens de inhaalcampagne dit jaar is voor hen de vaccinatie gratis. Omdat er tussen de twee benodigde prikken minimaal vijf maanden zit, sporen de instanties met deze campagne aan snel in actie te komen. Door het hele land worden bestaande en extra vaccinatielocaties omgedoopt tot Halte HPV, waar jongvolwassenen zonder afspraak terechtkunnen. De eerste ‘Mis ‘m niet’-prik werd deze week op het Sciencepark in Utrecht – ook een Halte HPV –gezet in het bijzijn van staatssecretaris Van Ooijen.
De opkomst van de inhaalcampagne nadert inmiddels de 20%. Uit onderzoek blijkt dat een flink deel van de nog niet gevaccineerde jongvolwassenen wel van plan is de prik te halen. Desgevraagd geven ze aan er om verschillende redenen nog niet aan toe te zijn gekomen. Doel van de nieuwe campagne is de realisatie dat voor gratis volledige vaccinatie, een eerste prik voor de zomer noodzakelijk is. Alleen twee prikken zorgen voor langdurige bescherming tegen HPV (humaan papillomavirus) en daar moet voldoende tijd tussen zitten. Ruim 1,3 miljoen 18- tot 27-jarigen ontvingen begin 2023 een uitnodiging – 900.000 mannen en 400.000 vrouwen. Voor jongvolwassen mannen was de mogelijkheid zich te laten vaccineren tegen HPV nieuw, een groot deel van de vrouwen is op jongere leeftijd al gevaccineerd.
Om zoveel mogelijk jongeren de kans te geven de HPV-vaccinatie te halen, rijdt de GGD in de week van 5 juni met speciale vaccinatiebussen naar locaties aangeduid als Halte HPV. Ook komen er pop-up vaccinatielocaties op plekken waar veel jongvolwassenen komen, zoals bij onderwijsinstellingen en op treinstations. Uiteraard zijn ook de vaste vaccinatielocaties geopend en eveneens voor de gelegenheid omgedoopt tot Halte HPV. Het is allemaal onderdeel van de campagne ‘Mis ‘m niet.’ Zo kan iedereen die de prik wil halen, deze week gemakkelijk een tussenstop maken voor een HPV-vaccinatie.
Credits:
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Daphne Koning, Stephanie Teelen (RIVM)
Creatie: Sebastiaan Witteveen, Tom Klaver, Joeri Jansen
Strategie: Nina Meijer, Floor Busch
Account: Judit de Graaff, Lieke Joosten, Tessel van der Zwet, Sterre Tiemissen, Vivian Venneker
Productie: Onno de VentFotografie: Robin de Puy
PR: exPRtease
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Snoepmerkmaker Perfetti Van Melle... 29-09-2023
- Edelman benoemt Andrew Foote als GM... 29-09-2023
- Koken in een Whirlpool vaatwasser29-09-2023
- Dawn gaat verder onder de naam... 29-09-2023
- Pinguïnpad vraagt aandacht voor... 28-09-2023
- Strategische denkers (13): Mijn... 28-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing