Epica Awards onderweg met nieuwe campagne

 Epica Awards onderweg met nieuwe campagne
  • Bureaus
  • 14 sep 2023 @ 09:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieCreatieOnderzoek

Een campagne van New Creative Agency in Litouwen daagt bureaus uit om beoordeeld te worden 'buiten hun bubbel om'. Nieuw dit jaar bij Epica zijn de Media Grand Prix en een nieuwe AI Craft-categorie, meldt de organisatie.

Mogelijkheden voor bureaus om hun werk te laten beoordelen door een deskundige 'community' die niettemin objectief en onafhankelijk is, zijn inderdaad zeldzaam, stellen organisatoren Epica en Adforum.

Als de enige mondiale creatieve competitie die wordt beoordeeld door vakjournalisten die weer over de industrie schrijven, bieden de Epica Awards die kans. Ook MarketingTribune jureerde meerdere legendarische edities succesvol mee op Epica, jarenlang vanuit Hotel Mercure Parijs Montmartre Sacré-Coeur, waaruit een sterk netwerk ontstond en veel insights over Europese (en intussen wereldwijde) beeldcommunicatie werden verzameld. Objectieve inzichten die alle juryleden met hun thuisbasis -dus merkenbouwers- delen. Door deze aandacht scoren Epica-winnaars een half jaar later steevast hoog in Cannes en telt het resultaat ook mee in het Gunn Report, belangrijk voor internationale pitches, zoals marketeers van corporates weten.

Geen prijs van koekenbakkers voor koekenbakkers
Het cruciale verschil in jurering met de meeste andere prijzenfestivals wordt benadrukt door bureau New Creative Agency uit Litouwen, in de oproep tot inzenden voor 2023. Met noppenfolie als visuele metafoor moedigen de afbeeldingen bureaus aan om 'beoordeeld te worden buiten je bubbel'. Creatief directeur Mindaugas Juozapavičius van het bureau, zegt dat dit idee ‘natuurlijk opborrelde’. ‘De opdracht was duidelijk en er is een zeer sterke USP.’

Mindaugas leidt sinds januari 2022 de creatieve afdeling van New, het bureau zelf werd elf jaar geleden opgericht. Er werken 26 medewerkers. 'Hoewel we door de jaren heen verschillende benaderingen van het bureaumodel hebben geprobeerd, zou de beste tbureau-omschrijving momenteel "de allrounders" zijn', zegt hij. Hij voegt eraan toe dat het bureau zowel effectiviteit als vakmanschap nastreeft. 'We zijn er behoorlijk trots op dat er sinds het allereerste begin van ons bureau geen enkel jaar is verstreken zonder dat we zijn beloond met Litouwse marketingeffectiviteitsprijzen.'

Epica snijdt hout
Wat betreft een bureauprijsuitreiking die door de vakpers wordt beoordeeld, is het bureau '100% positief, als de pers waar we het over hebben de deskundige pers is. En dat is zeker het geval bij de jury van de Epica Awards. Hoe onpartijdiger hoe beter, het helpt om de echte pareltjes te vieren.'

Tot de hoogtepunten van de competitie van dit jaar behoren volgens de organisatie een nieuwe Media Grand Prix – nu officieel ingesteld na een zachte lancering vorig jaar – en een nieuwe AI Craft-categorie. Naast erkenning van dit opkomende vakgebied, zal AI Craft ervoor zorgen dat traditionele inzendingen schitteren in de categorieën Print Craft, Illustration en Photography, vderwacht Epica. 'Over AI gesproken: dit jaar hebben de prijzen een primeur in de sector: een jurylid voor experimentele AI-prijzen die zijn mening over de inzendingen zal geven. Deze zullen echter geen invloed hebben op de hoofdjury.'

Op 7 december 2023 vindt een online ceremonie plaats: meer details volgen.
(PvWK, bron: New)

De belangrijkste data van de competitie

  • Inschrijvingsperiode: 1 september tot 6 oktober
  • Stemperiode: 28 oktober tot 20 november
  • Shortlist: 22 november
  • Ceremonie: 7 december

Meer details over de toegangsprocedure vindt u hier.
 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken