Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen

Praxis: ‘Van Grijs naar Groen’ is beter voor de kinderen
  • Bureaus
  • 11 mrt 2024 @ 06:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieKlanten

Zodra de voorjaarszon zich voorzichtig laat zien, communiceren alle bouwmarkten al snel over hetzelfde onderwerp: onze tuin, waar we weer van het 'buiten leven' gaan genieten. Praxis wil zich hiervan onderscheiden.

Daarom gaat Praxis dit jaar naar eigen zeggen een stap verder. 'Want als je je tuin minder grijs maakt en groen de ruimte geeft, heeft dat niet alleen voordelen voor de vlinders en de bijtjes, maar ook voor kinderen. En Praxis helpt hier graag bij.'

Geen moetje
De meeste mensen zijn wel bekend met de voordelen van vergroening voor biodiversiteit en afwatering. Praxis wil echter een stap verder gaan. Miranda Smit (Marketing Director Praxis): 'Praxis hecht veel waarde aan duurzaamheid, we stimuleren de Makers om te vergroenen. Echter, we begrijpen dat het voor veel mensen toch een beetje voelt als ver van je bed of als een 'moetje'. Dus hoe krijg je ze dan in beweging? We besloten het dit jaar anders aan te pakken.'

Kinderen spelen anders in groene omgevingen
Edward van de Ridder, Head of Strategy bij Alfred: “De impact van vergroening gaat ook verder dan alleen ecologische voordelen. Er is een direct en aantoonbaar effect op kinderen. Volgens een whitepaper van Jantje Beton, IVN Natuureducatie en de VU spelen en leren kinderen echt anders in groene omgevingen. Zo is er minder competitie en gaan ze meer samen onderzoeken, ontdekken en bouwen. Of zoals Praxis het al jaren noemt, samen ‘maken’”.

'Van grijs naar groen is goed te doen'
Praxis werpt zich dan ook op als voorvechter van het vergroenen van onze buitenruimtes en speelomgevingen. Onder het motto 'Van grijs naar groen is goed te doen' probeert Praxis alle makers van Nederland te enthousiasmeren. Daarvoor zet Praxis opnieuw de vader met zijn twee kinderen in. Deze keer transformeert hij niet zijn eigen achtertuin, maar gaat hij aan de slag om het grijze schoolplein van zijn kinderen een groene speelplek te maken. 'Een schoolplein is perfect om het effect van vergroening op kinderen tot leven te wekken. Je voelt in de campagne hun enthousiasme, van het ontwerp tot hun overenthousiaste ‘medewerking’. En met deze setting onderscheiden we ons ook nog eens van de andere bouwmarkten, die hun campagnes vaak in de achtertuin laten afspelen', vertellen de Gebroeders Janssen, Gouden Zaag-winnaars Bas en Koen, die inmiddels de creatieve directie vormen bij Alfred op Praxis.

De makers helpen met content
In de ‘Think-laag’ van de campagne zet Praxis online en social video’s in, die verwijzen naar stappenplannen en andere ondersteunende content. Hiermee ontdekken Makers bijvoorbeeld hoe makkelijk het is om wat grijze tegels te vervangen door een bloemen- of moestuin. Daarnaast biedt Praxis praktische tips, zoals het aansluiten van een regenton, want ook afwatering is onderdeel van een groenere omgeving. Met minder plassen op tegels en meer planten wordt niet alleen het milieu gediend, maar ook buiten spelen nog leuker. Merk de nieuwe film weer als eerste op in het venster hieronder.
(PvWK, foto: Daiga Ellaby / Unsplash)

Credits 
verantwoordelijk bij Praxis: Miranda Smit, Floor Barger, Emily van Waardenburg en Isabella Vogelzang
concept: Gebroeders Janssen
 - Alfred & Freddy
regisseur: Albert Jan van Rees
edit: MRTN  
camera: Tim Kerbosch
art: Florian Legters
muziek: Djurre de Haan
postproductie: De Grot  
mediastrategie: UM 
online campaign: Freddy
social campaign: Freddy, Monkeys & Bananas



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken