'Pareer misleidende reclame met een kogelvis'

- Bureaus
- 24 feb 2025 @ 07:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 24 feb 2025 @ 07:00
- Peter van Woensel Kooy
Sommige kwaadwillende influencers promoten bewust schadelijke of misleidende producten. Daarom lanceert de Reclame Code Commisie (RCC) vandaag een campagne die een breed publiek oproept om deze misleiding op een laagdrempelige en opvallende manier te signaleren.
Vanaf 24 februari moedigen we iedereen aan om misleidende reclame te herkennen en erop te reageren met een '🐡 kogelvis'-emoji, zegt de RCC. 'Deze emoji, die op alle smartphones te vinden is, maakt het makkelijk om snel te laten weten dat je deze content misleidend vindt. Daarnaast breng je misleidende posts ermee onder de aandacht en waarschuw je anderen. Wil je echt actie ondernemen? Dan kun je een officiële klacht indienen of een signaal afgeven via reclamecode.nl.'
Bekijk hier de 'verticale' campagnevideo’s:
Waarom deze campagne?
De Stichting Reclame Code zet zich al jaren in voor verantwoorde reclame, ook online. We doen dit onder andere met de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing, het certificeringsprogramma voor influencers (in samenwerking met DDMA en BvA) en door online reclame actief te monitoren. Met deze campagne willen we met name een jonger publiek bewust maken van zelfregulering in reclame en hen een eenvoudige manier bieden om misleiding te melden bij de Reclame Code Commissie.
Spreid de vis
'De campagne is vanaf 24 februari 2025 zichtbaar in online en offline media. Wil je helpen? Deel de campagne via je eigen kanalen en laat zoveel mogelijk mensen ervan weten. Deze campagne is belangeloos ontwikkeld samen met DDB Amsterdam, Wavemaker en Issuemakers, waarvoor we hen enorm willen bedanken', besluit Otto van der Harst, directeur van de RCC.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
- RCC
- campagne
- bewustwording
- Issuemakers
- kogelvis
- DDB< vertical
- DDMA
- stichting
- Otto van der Harst
- Wavemaker
- influencers
- kwakzalvers
- BVA
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management