Effie Awards breiden uit met drie nieuwe categorieën

- Bureaus
- 3 apr 2025 @ 21:01
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 3 apr 2025 @ 21:01
- Kel Koenen
De Effie Awards, vakprijzen voor marketingeffectiviteit in Nederland, krijgen in 2025 een opvallende update. Met de toevoeging van drie nieuwe categorieën – Employer Branding & Werving, Business-to-Business en Klantloyaliteit – speelt de organisatie in op de verbreding en verdieping van het marketingvak.
‘Marketing is meer dan campagnes en creativiteit alleen’, stelt Hans Middelhoek, hoofdjurylid en lid van de Effie-stuurgroep. ‘Het draait om het resultaat van de totale marketingaanpak. Met deze nieuwe categorieën kunnen we specifieker kijken naar wat echt werkt in verschillende domeinen.’ De uitbreiding is geen radicale breuk, maar past in de strategische koers die de Effie Awards sinds 2021 varen. Toen werd al afstand genomen van de positie als puur communicatieprijs. Het uitgangspunt sindsdien: marketingeffectiviteit beoordelen op basis van het gehele traject – van strategie tot resultaat.
De nieuwe categorieën weerspiegelen actuele ontwikkelingen en uitdagingen waar marketingteams mee te maken hebben. Employer branding is een hot topic in de krappe arbeidsmarkt, B2B-marketing maakt een professionele inhaalslag en klantloyaliteit is een steeds belangrijker speerpunt nu klantbehoud vaak rendabeler is dan acquisitie.
In tegenstelling tot andere internationale Effie-programma’s, kiest Effie Nederland bewust niet voor sectorgerichte categorieën zoals Retail, Finance of FMCG. ‘We willen de kernwaarden van de prijs behouden’, zegt Saskia Baneke, directeur VIA en medeorganisator van de Effies. ‘Maar tegelijkertijd meegroeien met het vak. Deze verbreding maakt de Effies interessanter voor specialistische bureaus en marketeers die zich richten op bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie of B2B.’
Een andere wijziging is het verdwijnen van de Maatschappelijke Plus als aparte onderscheiding. Cases die commerciële én maatschappelijke impact maken, worden voortaan meegewogen binnen de reguliere categorieën – met extra aandacht voor hun bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s). De inzendperiode voor de Effie Awards 2025 loopt van 1 juni tot en met 26 augustus.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management