[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis

[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
  • Bureaus
  • 27 jul 2023 @ 08:30
  • Link
  • Art of positioning
    Art of positioning


  • Creatie

Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.

We schrijven wel vaker over het gebrek aan goede Nederlandse merkcampagnes, maar het gebrek aan goede ideeën is nog veel schrijnender. Wanneer je ‘s ochtends alle radiocommercials langs hoort komen, word je doodgeslagen met de ene nog nietszeggendere aanbieding of promotie dan de andere, vaak met een flauwe grap erbij.

Het ligt niet aan de creatieven, laten we dat voorop stellen. Creatieven lopen over van de mooiste, meest wereldverheffende ideeën. Zij willen niets liever dan waarde creëren, mensen raken en inspireren.

Technocratie
De creativiteitscrisis is een gevolg van de technocratie die ons steeds meer in zijn greep heeft. De overwaardering van technologie en de onderwaardering van menselijke creativiteit neemt alleen maar toe. Matthias Desmet beschrijft in zijn boek Totalitarisme de toenemende regelzucht, die geresulteerd heeft in een exponentiële groei van betekenisloze, administratieve banen. Banen die steeds meer worden beloond, omdat ze de technocratie supporten. Tegelijkertijd zijn het banen die mensen ongelukkig maken en ook een beetje jaloers op mensen die wél zinvol, creatief werk doen. Daardoor wordt de waarde van creativiteit steeds meer gebagatelliseerd en willen steeds minder bedrijven ervoor betalen. Voeg daar de huidige ontwikkelingen in AI aan toe en het einde van het creatieve vak lijkt in zicht.
Alsof dit nog niet erg genoeg is, voegt de woke-cultuur daar nog een flinke dosis commerciële correctheid aan toe. We moeten op onze tenen lopen om iemand niet onbedoeld te kwetsen, echte humor kan allang niet meer en de scherpte opzoeken al helemaal niet. Woke vernietigt alle authenticiteit en dus alle creativiteit.
Het is de dood in de pot.
In de Verenigde Staten is onlangs RedBalloon.work gelanceerd. ’s Werelds eerste ‘woke-free job board’. Een groeiende beweging van mensen en bedrijven die zich bevrijden uit het keurslijf van de corporate woke politiek.

Redding van de mensheid
Vaak verlangen wij terug naar de goede oude tijd. Niet zozeer vanwege onze leeftijd, maar vooral omdat campagnes zoveel beter waren. De Goedemorgen-radiocampagne eind jaren ’90 van ABN Amro bijvoorbeeld. Elke ochtend om 8 uur precies sprak een accountmanager van ABN Amro met een aardappel in zijn keel alle ondernemers van Nederland toe. Elke dag met een nieuwe boodschap, maar altijd met het briljante slotzinnetje ‘en als u daar meer over wilt weten en dat wilt u, dan belt u niet zomaar een bank maar Dé Bank. De ABN Amro.’ Een heerlijke tijd. Reclame mocht reclame zijn en ABN Amro mocht Dé Bank zijn. Creativiteit inspireert, verheft en communiceert met de ziel. Creativiteit is wat ons mens maakt. Het is de zin van het leven. Daarom een oproep aan iedereen. Omarm de creativiteit, stimuleer de verbeeldingskracht. Het is de redding van de mensheid.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken