7 x wat contentmarketing kan leren van Lee Towers

7 x wat contentmarketing kan leren van Lee Towers
  • Content
  • 23 mei 2014 @ 14:40
  • Link
  • Robbert Zantinge
    Robbert Zantinge

    directeur
    ZB Communicatie & Media
  • Storytelling

Robbert Zantinge (directeur van ZB Communicatie & Media) is al jaren ongegeneerd fan van Lee Towers. Met droge ogen noemt hij Lee Towers ‘een voorbeeld voor iedereen die in de marketing en communicatie werkt’. De kern van zijn betoog: het MERK Lee Towers is de MENS Lee Towers. Een blog over kapper Karel, natte ogen en blauwe brillenglazen.

1) AUTHENTIEK
Ik heb lang gedacht dat Leen Huijzer zich als Lee Towers een imago had aangemeten. Dat is niet zo. Lee ís Lee. En Lee is echt. Lee is een harde werker, goudeerlijk en een echte familieman. Lee houdt van zijn vrouw Laura en van zijn (klein)kinderen. Als hij over ze praat, worden z'n ogen nat. Dat is Lee.

2) CONSEQUENT
Lee en Laura zijn al meer dan 40 jaar getrouwd. Lee’s gouden microfoon is sinds 30 jaar zijn handelsmerk. Bij elk optreden draagt hij een van briljantjes gemaakt LT-speldje op zijn revers. Patserig? Welnee. Dankbaarheid! Zowel de microfoon als het speldje zijn hem cadeau gedaan.

3) USP’S
Zijn unieke punten? Heb je even? Ik denk dat het vooral de bijzondere combinatie van factoren is. Alles klopt. En alles klopt al heel lang. Zijn uiterlijk, zijn stem, zijn repertoire... Hij heeft You’ll never walk alone zo vaak gezongen dat half Rotterdam denkt dat het nummer van hem is. En dan heb ik nog niet eens over die elleboog...

4) STORYTELLING
‘De zingende kraandrijver.’ Zo werd hij in 1975 via een tv-programma bekend. Daarna volgen tientallen mooie en droevige verhalen, maar op nieuwjaarsdag 1995 wordt hij definitief mijn held. Bij een brand in een hotel in Antwerpen gaat hij tot drie keer toe terug naar binnen om zijn vrouw Laura te redden. Pas bij de derde poging lukt het hem en draagt hij Laura met fikse brandwonden naar buiten. Lee: ‘Het gelukkigste moment in mijn leven.’ Uiteraard.

5) ONDERNEMER
Lee (1946) is zanger, maar misschien nog wel meer entertainer en ondernemer. Hij is de grondlegger van de one-man-show in Nederland. Hij was de eerste Nederlandse artiest die vuurwerk in zijn show gebruikte. En de eerste in Europa met een lasershow en computergestuurde lampen. Hij maakte meer dan veertig platen en zong 51 keer Ahoy vol.

6) BRANDING
Zijn uiterlijk is in al die jaren nagenoeg onveranderd. Sinds 1977 knipt Karel zijn haar en de laatste 25 jaar creëert hij steeds hetzelfde geföhnde kapsel. Lee’s pilotenbril is inmiddels vervangen voor een montuurloos exemplaar, maar wel één met blauwe glazen. En altijd is hij onberispelijk in pak. Tik Lee Towers in bij Google Afbeeldingen. Het duurt echt even voordat je hem zonder strik of strop tegenkomt.

7) SYMPATHIEK
Over Lee Towers gaat het verhaal dat hij in zijn leven meer handen schudde dan prinses Beatrix. Ik denk dat dat waar is. Lee heeft oog voor iedereen. Iedereen krijgt een hand, een knipoog of een schouderklop. Lee: ‘Artiesten die hun publiek straal voorbij lopen, ik snap ze niet. Een hand geven kost toch niets?’

Uitsmijter: Cruyff of Lee?

Johan uit 020 staat bekend om zijn oneliners. Maar lees nou eens deze (van mijn Lee):

'Je hebt er maar één hè' (na de dood van zijn moeder)
'Het overkomt je' (over zijn carrière)
'Ik heb dat laag, weet je wel' (over zijn stem)
'Hoezo mag een man niet huilen? Wat is dat voor een onzin? Als je emotie laat zien, begrijpt iedereen wat je bedoelt. Zo simpel is het.'
 

Robbert Zantinge

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken