[Interview] 'Ziek zijn is al lastig genoeg'

[Interview] 'Ziek zijn is al lastig genoeg'
  • Content
  • 28 jan 2016 @ 09:15
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewPrint

‘Omdat we steeds meer zelf boeken en bladen zijn gaan uitgeven, hebben we onze naam veranderd in Uitgeverij Zezz. Zezz staat voor Zorg En Ziek Zijn, want dat is het terrein waar we ons nu op bevinden. Ons doel is niet zozeer media te maken met een medische invalshoek. Die informatie is genoeg te vinden bij de dokter en op internet. We willen informatie en inspiratie bieden over hoe je omgaat met ziek zijn’, zegt Sandra Rijnen, uitgever bij Zezz.

Wat is het laatste nieuws?
'Uitgeverij Zezz is bezig om de webwinkel verder uit te breiden met een nieuwe lijn: Unforgettables. Boeken en andere bijzondere hebbedingen voor als je ziek bent. Leuk om te krijgen, fijn om te geven. We hebben zelf ervaren dat het best lastig is om een mooi en praktisch aardigheidje te vinden dat je mee kunt nemen als je op ziekenbezoek gaat. Vandaar dat we op het idee kwamen. Ons eerste boek verschijnt in februari: het Vriendenboek voor ziekenbezoek. De naam zegt het al: het is een vriendenboek waar je mensen die bij je op bezoek komen anekdotes en herinneringen in kunnen schrijven. Echt fijn om te hebben, of je nu met een gebroken been in het ziekenhuis ligt of chronisch ziek thuis zit. Een warm steuntje in de rug is altijd welkom, denken wij.'

Waar zijn jullie goed in?
'Wij barsten van ideeën om boeken, bladen, websites et cetera te ontwikkelen waar mensen kracht en energie uit kunnen putten. Ziek zijn is al lastig genoeg, hoe maak je het leven zo leuk mogelijk ondanks je beperkingen? Onze kracht is dat we proberen om zieke mensen en hun naasten niet vanuit de zorg te benaderen, maar dat we kijken waar ze in het dagelijks leven tegenaan lopen met hun ziekte. Waar heb je behoefte aan als je thuis ziek op de bank zit? Dat is meer dan medische zorg alleen. Dan heb je ook behoefte aan hele andere zaken: hoe houd je regie bijvoorbeeld? Of hoe moet dat nu met je werk? Of hoe voer je een goed gesprek met de arts?
We staan bijvoorbeeld mede aan de wieg van het landelijke Pal voor u, dat vertelt hoe het is om ongeneeslijk ziek te zijn en hoe daarmee om te gaan. Pal voor u brengt een magazine en boeken uit over dit onderwerp. We hebben bijvoorbeeld een boek over keuzes rondom het levenseinde gemaakt. Of een zorgverklaring waarin mensen zelf kunnen aangeven wat voor zorg en verzorging ze zouden willen in de laatste levensfase.'

Richten jullie je nog op specifieke branches?
'Wij richten ons echt specifiek op het onderwerp zorg en ziek zijn.'

Welke trends signaleren jullie in marketing en communicatie?
'Door social media kom je steeds dichterbij je doelgroep, dat is zeker voor een klein bedrijf erg prettig. We zien de trend dat steeds meer kleine bedrijven samenwerken in een co-productie. En toename van de behoefte aan printuitingen naast online media.'

Door wie laten jullie je inspireren?
'Door te lezen over en te praten met de mensen om ons heen. We hebben regelmatig inspirerende gesprekken met uiteenlopende mensen. Bijzonder is dat chronisch of ongeneeslijk zieke mensen vaak veel kracht, levenslust en wijsheid in zich hebben. Daar steken we veel van op. Uit deze gesprekken ontstaan altijd goede ideeën en inmiddels hebben we geleerd om die niet allemaal tegelijkertijd uit te voeren maar één voor één. Zo blijven we onszelf steeds vernieuwen. Enorm inspirerend.'

Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit over pakweg 2 jaar?
'We richten onze aandacht vooral op waar we nu mee bezig zijn. We hopen over twee jaar nog veel meer zieke mensen te hebben geïnspireerd en geïnformeerd over onderwerpen die ertoe doen. Ideeën daarvoor hebben we voldoende.'

Wat zijn learnings voor de lezers?
'Als je in je idee gelooft, geef dan niet op, maar sta er wel voor open om je idee aan te passen door nieuwe inzichten. Uit de ervaringen van zieke mensen leren we om je hart te volgen en dankbaar te zijn voor wat het leven je geeft. Dat klinkt zweverig, maar het is een goede raadgever bij moeilijke beslissingen.'

Is de crisis voorbij wat jullie betreft?
'Een crisis dwingt je om inventief te zijn en samen te werken, dat is niet per se een nadeel.'

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken