[Stelling van de week #5] 'Een goed idee vindt zijn publiek vanzelf'

[Stelling van de week #5] 'Een goed idee vindt zijn publiek vanzelf'
  • Content
  • 3 feb 2016 @ 09:10
  • 8173 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Het uiteindelijke doel van contentmarketing is om klanten aan te trekken en aan je merk of organisatie te binden. Anders gezegd. Van een potentiële klant een klant maken die uiteindelijk een ambassadeur van je merk wordt. Vele inspanningen zijn daarom er op gericht om je mogelijke consument te bekoren de volgende stap te zetten in zijn customer journey. Maar op welk moment in de customer journey bereikt een goed idee zijn publiek? En verkoopt een goed idee zichzelf of heeft het een spreekwoordelijk duwtje in de rug nodig? Het panel heeft zijn mening over de stelling van deze week weer gevormd.

Coen Huibers: ‘Ja. En een goed product verkoopt ook vanzelf. Behalve dan als het nergens in de schappen ligt of het onvindbaar is in de webshops. Goede ideeën veranderen eenmaal in handen van stukjesschrijvers of beeldmakers niet zelden in dertien in een dozijn-content. En als dat niet gebeurt, staat de fantastische content onhandig in corporate web-omgevingen verstopt (“Laten we nog wat extra advertentiebudget aanbreken om de traffic aan te jagen”) of blijkt de content niet makkelijk deelbaar in omgevingen waar je publiek is. Slecht doordachte content met een slim doordachte distributiestrategie (of: met een flink deel paid) bereikt vaak een groter publiek dan goede (relevante) content zónder distributiestrategie - waarmee nog niet gezegd is dat de content enige impact heeft.
Wat niet wegneemt: een goed idee is wel het halve werk. Stap twee is: contentkeuzes maken. Hier hoort ook bij: welke haakjes (formats) hang je aan je idee? Stap drie: waar zit je publiek, hoe kom je in hun vol bezette tijdlijn terecht, in welke vorm en waar en wanneer (programmeren) deel je jouw content met hen? Als je dat op orde hebt, zal je content zeer waarschijnlijk impact hebben. Of het de juiste impact is, dat is stap vier: bepalen of de content doet wat het voor je zou moeten doen. Daar is dus meer voor nodig dan een goed idee. Maar een goed idee helpt wel.’
 

Robin Klaassen: ‘Niet noodzakelijkerwijs. Er is zo’n overdaad aan content dat ook goede ideeën niet altijd opgepikt worden. Ook daarvoor moet je nadenken hoe een publiek ermee in aanraking komt. Daarnaast is ook tijd belangrijk. Veel goede contentideeën hebben de tijd nodig om te rijpen en organisch te groeien. Die tijd moet ze gegeven worden. Dat vergt lef en doorzettingsvermogen van klanten én bureaus.’

 

 

Albert Jan Huisman: ‘Met een goed idee alleen kom je er niet altijd, kijk naar het doorslaande succes van de V2000 videorecorder van Philips begin jaren '70 … oh nee … ondanks superieure techniek en dubbele speelduur was dit idee geen lang leven beschoren. Met name omdat Philips het idee geheel voor zichzelf hield en het patent niet vrijgaf (en te weinig porno aanbood om het gebruik te stimuleren … no pun intended). Een goed idee moet je namelijk vrijlaten, ofwel “unleash the idea virus” zoals Seth Godin dit 15 jaar geleden al noemde. Maar dan de boodschap niet pushen als bedrijf (met de marketeer als centre of the universe) maar juist er voor zorgen dat het idee zo sterk is dat “consumenten” het idee als een virus aan elkaar overbrengen. Dan gebeuren er mooie dingen. Seth voegt de daad bij het woord en hier kun je een exemplaar van zijn “idee” downloaden en verder verspreiden.


Jasper van Zandbeek
: 'Het zou heel naïef zijn om te denken dat een goed idee zomaar zijn doelgroep bereikt. Een goed idee ontwikkelen, betekent automatisch dat je ook nadenkt over hoe het idee bij de gewenste doelgroep terechtkomt. Ik geloof totaal niet in toevalligheden als er commerciële belangen in het spel zijn.'
 

 

 

Jeroen Sitskoorn: 'Haha…Dat zouden mooi zijn, de realiteit is iets anders. Natuurlijk, met een goed idee zet je een prachtige eerste stap. Tegelijk: om succes te behalen heb je nog zeker twee andere ingrediënten nodig. Of je je publiek bereikt en op de banken krijgt, hangt bijvoorbeeld ook af van je snelheid en leervermogen in executie. In de context van contentmarketing: een briljant stukje proza of video zal hoogstwaarschijnlijk een verborgen parel blijven, wanneer je geen aandacht aan distributie besteed. Bekijk goed hoe (en wanneer) je dit cruciale onderdeel van het contentmarketing vakgebied inricht en hoe de content van daaruit zijn weg vindt binnen of naar de doelgroep. Met continue optimalisatie aan de hand van de data die je terugkrijgt vergroot je kansen op succes gigantisch.'
 

PietHein Goossens: Het liefst antwoord ik natuurlijk volmondig met 'JA' op deze stelling. Dat je idee zo sterk is dat mensen vanzelf naar jou toekomen. Maar helaas, zo eenvoudig is het niet. Vele goede ideeën hebben nooit publiek gevonden om zeer uiteenlopende redenen. Wil je de kans vergroten, dan móet je het aanprijzen, promoten, uitleggen, delen en weer aanscherpen. Sterker nog, een slecht idee met een goed communicatieplan heeft soms meer kans van slagen dan een briljant idee dat rustig wacht op een publiek dat niet eens op de hoogte is van het bestaan van dat idee . Een goed voorbeeld blijft Betamax vs V2000 waarbij het beste videosysteem het niet heeft gehaald. Jammer genoeg wordt er te veel tijd en geld geïnvesteerd in slechte ideeën. Gelukkig is er dan uiteindelijk vaak wel weer een zelfregulerend mechanisme waarbij slechte ideeën het toch niet halen.'
 

Lobke Heisen: 'Als je een goed idee niet deelt met anderen, komt het natuurlijk nergens. Om het tot uitvoering te brengen of enthousiasme en betrokkenheid te realiseren, moet er draagvlak voor een idee zijn. En mogelijkheden om het te delen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld crowdfunding-projecten, dan is het belangrijk om ruchtbaarheid aan je idee te geven. En een paar (extra) ambassadeurs in je netwerk zijn ook wel handig voor de initiële verspreiding en awareness van je idee. Een idee stilzwijgend op een crowdfunding-platform zetten, zal weinig effect opleveren. Wél is het zo dat een briljant plan altijd sneller gedeeld en ‘doorverteld’ wordt. Je zult er meer (digitale) mond-tot-mond-reclame mee bereiken en daarmee een groot en geïnteresseerd publiek. Maar ‘vanzelf’ gaat het nooit.'
 

Al eerder werd gereageerd op de stellingen: 

  1. 'Contentcreatie begint met een goed idee. Maar begint een goed idee bij jezelf of bij de klant?'
  2. 'Informatieve content werkt het beste als tekst'
  3. Het effect van storytelling is vaak niet wat het zou kunnen zijn
  4. Branded content is een wolf in schaapskleren
Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken