Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag

Band met influencers en magazines versterkt koopgedrag
  • Content
  • 20 mei 2019 @ 16:04
  • 13842 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTijdschriftenInfluencermarketing

In opdracht van Sanoma en Linda deden Mindshare, Kantar en GroupM onderzoek naar de impact van magazines en influencers op vrouwen.

Beïnvloedt een influencer zijn (of haar) volgers in dezelfde mate als een magazine zijn lezers? En wat betekent dit voor adverteerders? Uit dit onderzoek blijkt dat artikelen en advertenties in (digitale) magazines en posts van influencers regelmatig aanzetten tot actie, waarbij de magazines een iets grotere impact blijken te hebben vanwege de sterkere band met lezers. Lees hieronder de onderzoekresultaten.

Make-up

De helft van de lezeressen geeft aan regelmatig of soms producten te kopen naar aanleiding van een advertentie of artikel in een magazine. Ook online posts van een influencer zetten aan tot aankoop: bijna 40% van de regelmatige volgers geeft aan weleens iets te hebben gekocht naar aanleiding van een online post. Waar de jonge vrouwen vooral make-up en haarproducten kopen, gaat het bij 25- en 49-jarigen vooral om voeding- en verzorgingsproducten. Vrouwen geven aan dat het brengen van nieuwe ideeën -door zowel magazines als influencers- de grootste drijfveer is om tot aankoop over te gaan. Voor vrouwen die al overwegen een product te kopen kan content uit een magazine of post aanzetten tot het kopen van het betreffende merk.

Vrouwen voelen zich sterker verbonden met magazines dan met influencers. De doelgroep 25-49 jaar voelt zich sterker verbonden met zowel influencers als met magazines dan de doelgroep 16-24 jaar. Opvallend is dat jongeren zich in deze tijd van social media meer verbonden voelen met magazines dan met influencers. De mate waarin vrouwen zich verbonden voelen heeft ook effect op de mate waarin ze hun koopgedrag laten beïnvloeden. Van de vrouwen die zich verbonden voelen, heeft 57% weleens iets gekocht naar aanleiding van een (betaalde) post van een influencer. Bij vrouwen die zich niet zo verbonden voelen zijn de percentages respectievelijk 44% en 35%.

Michael Willems, head of content bij Mindshare, laat tot slot weten: 'Het gaat niet om de tijd die men aan iets besteedt, maar om de aandacht en de hieruit vloeiende verbondenheid die het verschil maken.'

Verantwoording

In opdracht van Sanoma en Linda heeft Mindshare dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met GroupM en Kantar. Het veldwerk is gedaan in week 10 & 11 van 2019. Voor dit onderzoek zijn 1085 vrouwen uit het Kantar-panel ondervraagd, gelijkmatig verdeeld over de leeftijdsgroepen 16-24 jaar en 25-49 jaar.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken