[BCE23] Rick van Dorst: 'Ik geloof niet in platte productadvertenties met Canon als afzender'

[BCE23] Rick van Dorst: 'Ik geloof niet in platte productadvertenties met Canon als afzender'
  • Content
  • 23 feb 2023 @ 08:28
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingEvenement

Rick van Dorst is ‘Contentmaker en -bewaker’ bij Canon. Tijdens zijn presentatie op het Branded Content Event 2023 gaat hij in op de branded content-aanpak van Canon in en rondom het tv-programma ‘Het Perfecte Plaatje’.

De vragen die Rick van Dorst van Canon hoopt te gaan beantwoorden voor de bezoekers van zijn sessie zijn: Hoe maximaliseer je het effect van branded content en creëer je meerwaarde voor je merk? Een korte kennismaking.

Er is steeds vaker sprake van een compleet ecosysteem voor branded content. Dus dat alle content gestructureerd op elkaar wordt afgestemd. Herken jij die trend?
Ik zou niet spreken van een trend. Ik zie het meer als multimediaal campagnedenken waarbij branded content via de daarvoor gekozen media meer en meer onderdeel uitmaakt van de middelenmix.

Slokt BC een steeds groter deel van het marketingbudget van Canon op?
Nee, dat niet. Vanuit Canon wordt branded content al langer gemaakt en ingezet. Persoonlijk geloof ik bijvoorbeeld niet in platte productadvertenties met Canon als afzender. Ik geloof veel meer in content waarbij een gebruiker zijn eigen ervaringen met een Canon-product deelt met de doelgroep waar wij ons op richten, bijvoorbeeld via gebruikerservaringen/reviews in specifieke media, via influencers of via het neutrale online retailkanaal. Relevantie, geloofwaardigheid en vooral een eerlijke mening van een gebruiker staan hierbij centraal.

Wat is het effect van jullie branded content en hoe meet je dat?
De branded content die we met het tv-programma Het Perfecte Plaatje hebben ingezet heeft zeer goed gewerkt. Vanaf het eerste seizoen hebben we, parallel aan het programmaonderzoek, elk jaar onderzoek laten verrichten naar onder meer de effecten van de branded content. Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat kijkers van het programma een aanzienlijk grotere merkvoorkeur en aanschafintentie hebben dan niet-kijkers, maar ook dat kijkers meer dan gemiddeld geïnspireerd zijn om te beginnen met fotograferen of om anders te gaan fotograferen en daarbij geholpen zijn met de content om dat te realiseren. Precies wat we als merk willen bereiken!

Is branded content de nieuwe reclame?
De kracht van branded content is dat je een commerciële boodschap over kunt brengen zonder commercieel over te komen, mits goed toegepast. Zolang de content relevant en geloofwaardig is, dan geloof ik zeker dat branded content voor veel meer merken van meerwaarde kan zijn en goed ontvangen blijft worden door het publiek.

Over Rick van Dorst
Rick van Dorst is al meer dan 25 jaar vanuit verschillende marketing- en communicatierollen betrokken bij het maken van content die varieert van multimediale merkcampagnes tot YouTube-tutorial-producties. Zowel aan bureau- als klantzijde heeft hij dit voor diverse merken en organisaties gedaan. Momenteel werkt hij bijna negen jaar bij Canon waar hij onder meer verantwoordelijk is voor het sponsorship van het tv-programma Het Perfecte Plaatje. In dit programma speelt branded content voor Canon de hoofdrol, maar om het tv-programma heen speelt branded content in media zoals YouTube, Instagram, Facebook, web en de winkelvloer voor Canon minstens zo’n belangrijke rol.

B R A N D E D  C O N T E N T  E V E N T  2 0 2 3
Create the Content Connection
Dinsdag 16 mei, 2023
DeFabrique, Utrecht
Reserveer hier uw ticket
Meer informatie via brandedcontentevent.nl

Lees ook:
Thema Branded Content Event 2023 is Create the Content Connection
Interview met Hatice van Leeuwen van MHX
Interview met keynote Joeri Van den Bergh
Interview met Tom van Bommel van Unravel Research

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken