Campagnefilm 'Eye Opener' laat kracht van cultureel divers talent zien

Campagnefilm 'Eye Opener' laat kracht van cultureel divers talent zien
  • Content
  • 19 mei 2023 @ 11:48
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Om de kracht van een inclusieve (werk)omgeving te benadrukken, lanceert Agora Network op 21 mei 2023 (Internationale Dag van Culturele Diversiteit van Unesco) haar nieuwe campagnefilm ‘Eye Opener’. Hiermee wil de stichting meer erkenning van cultureel divers talent en de kracht die dit met zich meebrengt voor iedere organisatie.

Cultureel divers talent is een verrijking voor iedere organisatie volgens Agora Network. ‘Elk nieuw tijdperk heeft voorlopers nodig. Inspiratoren die soepel switchen tussen codes. Die een barrière zien als iets dat kan worden doorbroken’, opent Selda Akbal, voorzitter van Agora Network, de video. ‘Erkenning is essentieel als je als organisatie succesvol divers en inclusief beleid wilt inrichten, maar ook als je streeft naar een inclusieve samenleving als geheel’, aldus Akbal.

Met de campagne ‘Eye Opener’ wil Agora Network aandacht vragen voor het belang van een inclusieve samenleving (werkomgeving) waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt. Hiervoor zijn pioniers nodi die sterk in hun schoenen staan, want de stereotypering is hardnekkig volgens Akbal. ‘Er is een gebrek aan representatie, waardoor mensen zich vaak niet gehoord en gezien voelen. Dat willen we graag veranderen door cultureel diverse rolmodellen te presenteren op een manier die recht doet aan hun talenten.’

Perspectief
Voor de video is nauw samengewerkt met producer Rik Blokland en spoken word artist Atta de Tolk. De kunst van het Rijksmuseum vormt een belangrijk onderdeel waarbij verschillende tijdsperiodes en mensen met elkaar worden verbonden. “Het Rijksmuseum is een plek waar verleden, heden en toekomst samenkomen. Bovendien kun je steeds op andere manieren naar kunst kijken. Hier draait het uiteindelijk ook om voorlopers: kunstenaars die het voortouw namen en zo culturele innovatie brachten. Wanneer je kunst vanuit dit perspectief bekijkt, zie je weer hele nieuwe dingen”, aldus Blokland.

Het Melkmeisje van Johannes Vermeer en het portret van een Afrikaanse man van Jan Mostaert vormen de inspiratie voor de teksten van Atta de Tolk. Hij bekijkt ze met zijn eigentijdse blik en verbindt zo het verleden met het heden. De Tolk licht toe: “Ik vind het hierbij belangrijk niet uit te gaan van negativiteit, maar juist vanuit de intrinsieke motivatie om iets te kunnen betekenen. Verbinden is de kern. Ons verleden kan niet worden herschreven, maar wel opnieuw worden belicht.”

Foto: Voorloper Souhaila Habtat bij Het Melkmeisje van Johannes Vermeer.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken