5 x waarom de Ice Bucket Challenge een succes is

5 x waarom de Ice Bucket Challenge een succes is
  • Content
  • 2 sep 2014 @ 12:25
  • Link
  • Robbert Zantinge
    Robbert Zantinge

    directeur
    ZB Communicatie & Media
  • VideoDigitaalStorytelling

Vind je de #ALS Ice Bucket Challenge nog leuk? Het lijkt niet uit te maken. Het succes is niet te stoppen. Robbert Zantinge, directeur van ZB Communicatie & Media, geeft vijf redenen voor het succes.

1) In de ideale campagne passen inhoud en vorm naadloos bij zowel de afzender als de doelgroep. In de Ice Bucket Challenge is dat het geval. Eind juli maakt de actie vanuit Boston een raketstart. Er zit geen bedrijf of goed doel achter, maar het zijn de vrienden van de Amerikaanse ALS-patiënt Pete Frates die de challenge starten via Facebook. 



2) Wat bij de snelle adoptie een rol speelt, is het feit dat Pete Frates als aanvoerder van het Boston College honkbalteam redelijk bekend is. In de eerste filmpjes op Facebook zijn het ook vooral de sporters in en rondom Boston die de challenge aangaan. Als ook andere honkballers en bekende sporters in Amerika gaan meedoen, is het hek van de dam. 

3) Het feit dat de challenge en de filmpjes in eerste instantie vooral bedoeld zijn voor 'awareness' rond ALS werkt goed. De oprechte aandacht voor ALS staat voorop, het storten van geld is bijna van secundair belang. Een relatief kleine ziekte ALS krijgt normaliter niet heel veel aandacht in de media. In Nederland valt dat trouwens nog mee. Niet in de laatste plaats door de indringende ALS-campagne 'Ik ben inmiddels overleden'.

4) Laagdrempelige acties (waar iedereen snel en makkelijk aan kan meedoen) en humor (grappige filmpjes bijvoorbeeld) werken goed in communicatie en (sociale) media. Het zijn precies de twee kernelementen van de Ice Bucket Challenge.

5) Wat het voor mij persoonlijk echt interessant maakt, is het culturele aspect in de campagne. De Ice Bucket actie raakt Amerikanen precies op hun gevoelige punten: challenge & exposure. De uitdaging (jezelf binnen 24 uur met ijswater overgieten) in combinatie met de aandacht (een leuk filmpje van jezelf dat veel waardering oproept), werkt vooral bij Amerikanen supergoed.

Het is in Nederland voer voor talloze discussies op Twitter en Facebook. Want: gaat het nog om ALS of is het vooral exposure voor mensen zelf? En storten al die grappige-filmpjes-makers ook echt wel geld op giro 100.000? En zijn er niet veel meer belangrijke doelen die geld nodig hebben?

Het antwoord op al die vragen: JA. Er zijn deelnemers die het filmpje belangrijker vinden dan het storten van geld. En er zijn zeker andere doelen die het geld ook hard nodig hebben.

Mijn conclusie: het is goed dat er een Ice Bucket Challenge is. Het is goed dat zovelen storten en er nu dus miljoenen beschikbaar zijn voor onderzoek naar het nog steeds ongeneeslijke ALS. En het is ook goed dat we met elkaar ook deze campagne kritisch volgen.

Wat mij betreft werkt de maatschappelijke discussie in de slipstream van de challenge ook stimulerend voor andere goede doelen rondom bijvoorbeeld Ebola, Malaria, HIV en Duchenne. Laten we ook daarover met z’n allen blijven discussiëren, filmen, lachen, huilen, helpen en vooral: doneren

Nederland telt op dit moment rond de 1.500 ALS-patiënten. Elk jaar overlijden er 500 en komen er 500 bij. Ondanks wereldwijd onderzoek, is de oorzaak van ALS nog steeds onbekend. Stichting ALS Nederland krijgt normaal zo'n tweehonderd donaties per maand. Sinds de Challenge, is er meer dan 50.000 keer gedoneerd, met een totaalbedrag van ruim één miljoen euro.
 

Robbert Zantinge

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken