BN'ers in reclame zijn geen garantie voor succes

  • Content
  • 27 feb 2017 @ 11:11
  • Link
  • Richard Otto
    Richard Otto

    Founder
    Tens Media
  • ContentCommercials

In de Verenigde Staten werden al ver voor de tweede wereldoorlog bekende artiesten ingezet om producten te promoten. In Nederland kwam dit pas echt op gang in de jaren ’50. De consumptiedrift kwam in een hogere versnelling en merken werden actiever in het maken van reclame. Toen waren er al veel Nederlanders die zich graag leenden om (tijdelijk) het gezicht te worden van merken. Het was voor hen immers goed voor de bekendheid (en uiteraard voor de bijverdiensten).

Met de komst van televisiereclame einde jaren ’60 werden bekende Nederlanders alleen nog maar meer ingezet door merken. De eerste BN’er in een televisiereclame was Ramses Shaffy voor het chocolademerk Kwatta. Hij was met Kwatta in 1967 te zien in het eerste op televisie uitgezonden reclameblok.

Reclame werd steeds belangrijker en de budgetten werden  steeds hoger. Hierdoor werd de inzet van internationale sterren door Nederlandse merken niet geschuwd. Merken wilden hiermee vaak een internationale uitstraling verkrijgen. Al met al kunnen BN’ers vaak een mooi uithangbord voor merken zijn om de aandacht te vestigen met uiteindelijk doel om meer producten te verkopen. Uiteindelijk kijken de meeste consumenten liever naar reclame's met bekende Nederlanders dan onbekende figuren. Het liefst vereenzelvigen velen zich zelfs met deze artiesten en trachten dit te doen met het kopen van producten die zij deze artiesten ook dragen of gebruiken.

Om als merk te scoren is het meestal wel van belang dat er een match is tussen het karakter en het betreffende merk. Wanneer dat niet het geval is kan de reclame zelfs averechts werken. De consument gelooft de reclameboodschap niet of heeft alleen aandacht voor de beroemdheid en vergeet het achterliggende merk. In 2009 deed mediabureau Stroom onderzoek naar het effect van BN'ers in de reclame. De verrassende uitkomst was dat BN'ers in de reclame niet altijd garant staan voor succes. Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat slechts 10% van de Nederlanders meer vertrouwen in een adverteerder heeft als daar een BN'er aan verbonden is. In veel gevallen het enthousiasme van bekende Nederlanders in reclamecommercials door ondervraagden als ongeloofwaardig gezien. Ondanks deze uitkomsten hoeven we nog niet te vrezen dat we geen bekende gezichten meer zullen zien in reclames.

De bekende Nederlanders in onderstaand overzicht hebben in ieder geval niet het merk kunnen redden van de ondergang (klik op onderstaande namen voor de commercial).

Aart Staartjes - Nederlands Zuivelbureau (1974)
André van den Heuvel – NMB (1978)
André van Duin - Erres (1980)
André van Duin - Postgiro (1979)
André van Duin - Bon-o-mel (1981)
Atje Keulen Deelstra - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Bart de Graaff – Bichoc (1987)
Bas en Adriaan van Toor - Carnaby (1983) 
Beau van Erven Dorens - Scarlet (2005)
Bennie Jolink – Crispy Chips
Bert Kuizenga - Postbank (1986)
Cas Jansen – C1000 (2012)
Chiel Montagne - Holland FM (1993)
Dick Bruynesteyn - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Donald Jones - Nederlands Zuivelbureau (1974)
Donald Jones - Victoria Vesta (1982)
Eddy Becker - Holland FM (1993)
Emile Ratelband - Fairgo (1997)
Frans Derks - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Henny Huisman - Kien Mode (1986)
Huub Stapel - Bondsspaarbank
Jack Wouterse - C1000 (2012)
Jan Mulder - Postbank (2005)
Jenny Arean - Nederlands Zuivelbureau (1974)
Jeroen Krabbe - Verenigde Spaarbank (1989)
Johan Cruijf -Roxy sigaretten (1978)
John Buisman – Dobbelman (1999)
John Cleese – Giroblauw (1981)
John Leddy - Postgiro (1983)
Johnny Kraaijkamp jr - AMRO Bank (1983)
Johnny Kraaijkamp jr.- Victoria Vesta
Johnny Kraaijkamp – Roxy Dual (1980)
Johnny Kraaijkamp - Joy Limonade (1983)
Johnny Kraaijkam - Volnij 
Johnny Kraaijkamp - PTT (1981)
Johnny Kraaijkamp - Rijkspostspaarbank (1980)
Joost Prinsen – Nationale Platenbon (1991)
Jort Kelder – Friesland Bank (2012)
Katja Schuurman – Laser Computer (1997)
Kees van Kooten - Postgiro (1977)
Koos Postema - Postbank (1987)
Leslie Nielsen – Dutchtone (1999)
Lex Goudsmit - Nederlands Zuivelbureau (1974)
Lous Haasdijk - Bex Vakanties (1987)
Marco Bakker - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Mark Tuitert - DSB (2009)
Martin Brozius - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Michiel Beishuizen - Morgen (1983)
Patricia Paay - Sorbella (1983)
Penny de Jager - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Peter Faber - Twice
Peter Koelewijn - Victoria Vesta (1982)
Peter Lusse - Crispy Chips
Piet Bambergen - Skol bier (1980)
Piet Bambergen - A&O supermarkten (1979)
Pieter Lutz - AMRO Bank (1983)
Piet Römer - Hatéma wandbekleding (1980)
Piet Römer - Postgiro/ Rijkspostspaarbank (1981)
Pim Vosmaer - Kwink Drink (1985)
Ramses Shaffy – Kwatta (1967)
Raymond Ceulemans - Victoria Vesta (1982)
Rijk de Gooijer - PTT (1981)
Rutger Hauer - Roxy Dual (1980)
Rutger Hauer - Nederlands Zuivelbureau (1976)
Simone Kleinsma - Enzico (1985)
Simone Kleinsma - Super (1985)
Sylvia Kristel - Amira tampons (1975)
Tiez Kruize - Nederlands Zuivelbureau (1977)
Tineke de Nooy - Biostabil (2004)
Tineke Schouten - C1000 (2010)
Tony Eyk - Staffhorst (1988)
Willeke van Ammelrooy - Roxy Dual (1980)
Willem Duys - Pinky (1983)
Willem van Hannegem - Victoria Vesta (1982)
Willy Alberti - Picobello's (1980)
Wim de Bie - Postgiro (1977)
World Online - Christopher Reeve (2000)​











































































Richard Otto

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken