[column] Als generatie Z zou ik verder zoeken

[column] Als generatie Z zou ik verder zoeken
  • Content
  • 29 apr 2019 @ 09:44
  • 18738 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • HRArbeidsmarktMakersContent

Generatie Z betreedt de werkvloer. Het betekent dat binnen een bedrijf vijf generaties moeten samenwerken. Geen sinecure, lijkt me. Uit onderzoekt blijkt dat generatie Z heel specifieke wensen heeft bij het zoeken naar een baan. Ook binnen contentmarketing.

Generatie Z is meer ‘tech-savvy’ dan zijn voorgangers. Bedrijven die gebruik maken van cutting edge-technologie hebben een streepje voor bij hen (91 procent verkiest een bedrijf met goede technologie bij een vergelijkbare job). Deze generatie is er ook van overtuigd dat technologie bijdraagt aan een eerlijkere werkomgeving (80 procent). 43 procent vindt - zoals gezegd - persoonlijk contact de nummer één manier voor contact met collega’s. De telefoon staat op nummer twee (21 procent), chat en sms staan onderaan. 82 procent gelooft dat sociale media een waardevolle tool op het werk kan zijn. Generatie Z wil meer dan enkel geld voor zijn werk. (Bron: computable.nl)

Het is daarom interessant om je af te vragen wie de werfteksten maakt of goedkeurt voor het aantrekken van nieuwe medewerkers, om te beginnen met stagiaires. ‘Wil je bijdragen aan het succes van het nieuwe en snel groeiende merk X dat wekelijks miljoenen mensen bereikt? Ben je daarnaast creatief en altijd met social media bezig? Dan zijn wij op zoek naar jou! Wij zijn namelijk per 1 september 2019 op zoek naar enthousiaste en leergierige stagiairs die het online team van onze Sport afdeling X willen ondersteunen!’ (Bron)

‘Zit jij bovenop het laatste royalty-, lifestyle- beauty- en showbizz nieuws? Kun je goed schrijven en is social media jouw tweede natuur? Dan zijn wij op zoek naar jou!’ (Bron)

‘X is op zoek naar versterking van de redactie in de vorm van een redactiestagiair. Passie voor journalistiek en techniek is een vereiste, evenals een goede pen.’ (Bron)

‘Verras jij ons met jouw aansprekende pen? Wil jij je ontwikkelen tot een professioneel redacteur? Of maak jij graag de beste vlogs of social media posts? Ga de uitdaging aan bij X, wij stomen jou klaar voor het echte werk!’ (Bron)

‘Ben jij op zoek naar een uitdagende en afwisselende stage? Ben jij creatief, leergierig en wil je graag inspirerende videocontent maken voor jongeren? Word dan videostagiair(e) bij X vanaf september 2019.’ (Bron)

Los van het gegeven dat het fenomeen ‘knip en vervang’ in deze sector royaal toegepast lijkt te worden, getuigen deze oproepen niet van royale creativiteit en echte verdieping in de werkwensen van generatie Z. Hier staan eigenlijk alleen oproepen om goedkope hulptroepen, opgesteld en goedgekeurd door oudere generaties die niet zo goed begrijpen wat de wensen van de toekomstige werknemers zijn. Minder outputgericht, meer gericht op leren en toekomst. We hebben klantgerichtdenken hoog in het vaandel staan, behalve als het gaat om het aantrekken van jong talent. We vervallen in een paar zinnen met holle woorden. Bot geworden taal, waarmee je al lang niet meer het onderscheid kunt maken. Weggooiwoorden noemt Aart Lensink ze in zijn laatste blog op Adformatie.  Wil je echt talent aantrekken dan zal er in de werving met meer talent moeten worden geschreven. Als generatie Z zou ik verder zoeken.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken