[column] De weekmarkt als brand community

[column] De weekmarkt als brand community
  • Content
  • 18 mei 2020 @ 08:28
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentCommunicatie

De geur van vis, stroopwafels en vers gebrande noten. Ik met mijn moeder op de weekmarkt. Zij met haar rollator voorop, ik op anderhalve meter erachteraan. Doelgericht schuifelt ze van kraam naar kraam voor haar wekelijkse boodschappen.

Tussendoor een kort praatje met een bekende. Tenminste, als ze boven de klanken van het draaiorgel uitkomt. Lekker overzichtelijk en gezellig, zegt ze. ‘Alles wat ik nodig heb. Vers en van goede kwaliteit. Ik ken de mensen, weet wat ze verkopen en er is altijd wel wat te beleven. Soms verdwijnt er een kraam en komt er een nieuwe bij. Ik ga dan altijd even kijken, want ben natuurlijk nieuwsgierig naar wat ze hebben.’

Een van de leukste aspecten van contentmarketing vind ik het bedenken van nieuwe manier om de aandacht van je publiek te krijgen. Dat is een uitdaging. De aanwezige hoeveelheid aan content maakt het er voor merken zeker niet makkelijker op. Ze struikelen over elkaar, terwijl de consument van het ene platform naar het andere klikt. Uit onderzoek blijkt dat consumenten meer verschillende content binnen dezelfde tijd bekijken. Merken willen de aandacht van hetzelfde publiek dat steeds minder aandacht voor ze heeft. Dat kost tijd en geld. Achter de marktkramen op de weekmarkt zit ook de grotere gedachte dat verkopers met hun gezamenlijke aanbod publiek samen laten komen op een plek. Kunnen merken ook op die manier digitaal met elkaar samenwerken?

Brand communities zijn digitale platformen waarop merken zich samen presenteren aan hetzelfde publiek. Door krachten te bundelen en zich gezamenlijk te presenteren, wordt hun individuele positionering sterker. Denk ook aan het succes van de foodmarket. Het overkoepelende foodconcept waarbinnen verschillende foodtrucks zich aan hetzelfde publiek presenteren. Het concept maakt ze individueel sterker en als individu zijn ze de dragers van het concept. Als consument beleef ik dat als de meest ultieme variatie en keuzevrijheid. Ik ga ernaartoe omdat ik wil eten zonder dat ik van tevoren weet wat, maar weet zeker dat ik niet word teleurgesteld. Een ander voorbeeld is het Amerikaanse Staycation waar verschillende merken de consument inspireren het thuis blijven creatief invulling te geven. Een voorbeeld dat al langer bestaat, is dat van De 9 straatjes in Amsterdam.

Gelukkig is contentcreatie steeds vaker onderdeel van de groeistrategie van merken en zoeken ze daarin naar nieuwe invalshoeken. Creativiteit krijgt ruimte door verder dalende budgetten. Alternatieven die helpen nieuwe klanten te vinden en binden zijn meer dan welkom. Brand communities zijn daarom interessant om verder te onderzoeken. De overkoepelende rol van een community als content en media brand vergroot ook het bereik en engagement in social kanalen. De betrokken merken en hun publiek stimuleren de zichtbaarheid van de community. Dat is soms meer dan als merk in je eentje kunt bereiken.

Een digitale marketplace maar dan op basis van gelijkwaardigheid, klinkt wel interessant toch?

Door: Nancy Schuurmans (Zelfstroom).

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken