Design tijdens corona: 'Ik hoop dat processen zo ingericht gaan worden, dat ze bijdragen aan een betere wereld na deze crisis'

Design tijdens corona: 'Ik hoop dat processen zo ingericht gaan worden, dat ze bijdragen aan een betere wereld na deze crisis'
  • Design
  • 7 mei 2020 @ 08:45
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijDigital designInterview

MarketingTribune in gesprek met Gert Franke, co-founder/managing director van data ontwerp bureau CleverFranke, over de gevolgen van de coronacrisis voor zijn bureau.

Hoe gaat het?
Voorlopig draaien we goed door, maar vooruitzichten zijn nog onduidelijk. Enerzijds staan een hoop aanvragen die begin dit jaar binnen kwamen on hold, anderzijds zijn er vooral de laatste paar weken ook weer veel nieuwe aanvragen en opdrachten binnengekomen.

Heeft Clever Franke nog corona-initiatieven ontwikkeld?
Onze collega’s wonen door heel Nederland. Wij verwachten echter dat het nog lang gaat duren voordat we weer volop veilig kunnen reizen van werk naar huis. We zijn dus in contact met diverse bevriende studio’s in verschillende steden of we elkaars studio’s kunnen gebruiken, zodat iedereen die werkt bij deze studio’s weer op ‘een’ studio kan werken.
Daarnaast hebben we pro deo samen met wetenschappers in Noord-Nederland coronabarometer.nl gelanceerd; een platform dat wekelijks de resultaten van het Lifelines corona-onderzoek weergeeft, om zo beter inzicht te geven in de impact van de pandemie op mensen in Noord-Nederland.

Wat zie jij momenteel als grootste uitdaging?
Ik denk dat het grootste probleem is dat opdrachtgevers momenteel zeer terughoudend zijn om te investeren in niet-cruciale bedrijfsprocessen. Dat betekent bijvoorbeeld dat diverse organisaties veel van hun marketingactiviteiten hebben gepauzeerd. Daarnaast worden grote investeringen in nieuwe services en producten uitgesteld. Dat zorgt ervoor dat er momenteel minder werk is en dat veel ontwerpers deze periode zullen moeten overbruggen.
Ook verwacht ik dat bedrijven na deze crisis op een andere wijze zullen gaan investeren. Dit zal nieuwe vragen met zich meebrengen voor ontwerpers. Het is momenteel nog te onduidelijk wat deze vragen zullen zijn en daarom lastig om je daar nu op voor te bereiden. Maar wat we ons als ontwerpers langzaam moeten gaan afvragen is denk ik: wat zijn de grootste uitdagingen voor onze opdrachtgevers als de pandemie straks onder controle is? Hoe kunnen wij hun helpen bij deze uitdagingen en met waardevolle oplossingen komen?

Hoe ziet de designwereld er over 5 maanden uit?
Vanzelfsprekend zullen we meer bezig zijn met hygiëne en de anderhalvemetersamenleving, maar daarnaast nog voorspellingen:

Verdere automatisering
Face to face-contact tussen medewerkers en klanten zal meer worden gezien als een risico voor de continuïteit van een organisatie. Om niet meer afhankelijk te zijn van een fysieke receptionistes, kassières, winkelmedewerkers, et cetera zal de vraag naar het nog meer automatiseren van processen daarom een vlucht nemen. Denk aan zelfscankassa’s, selfservice checkins, et cetera. Er zal ook een nog groter draagvlak komen voor volledig autonoom opererende voertuigen. Dit geeft veel kansen voor ontwerpers om na te denken hoe we zorgen dat deze verder geautomatiseerde ervaringen als plezierig, veilig en logisch blijven aanvoelen voor consumenten.

Meer outsourcen
Door alle ervaringen die organisaties opdoen tijdens deze crisis en het thuiswerken, gaat outsourcen een nieuwe dimensie krijgen. Mede gezien het economische klimaat zullen diverse opdrachtgevers meer werk willen uitbesteden, ook over de landgrenzen heen. Dit geeft nieuwe mogelijkheden voor bureaus om in heel Europa of wereldwijd werk te krijgen.

Lokalere focus
Het leek misschien dat door de globalisering je leefwereld groter werd, maar door de huidige pandemie zorgt globalisering juist dat je leefwereld veel kleiner is geworden. Daarnaast adverteren bedrijven als KLM en toeristische trekpleisters in het buitenland niet meer. Dit zorgt ervoor dat er een hernieuwde interesse komt voor de lokale omgeving en lokaal geproduceerde goederen en voedsel, mede omdat reizen mogelijk voorlopig beperkt zal blijven. Dit betekent dat kleinere lokale spelers meer omzet zullen draaien en er meer vraag zal zijn naar het goed vertellen van de lokale verhalen die een regio interessant maken. Dat biedt kansen. Hoe kunnen we het bezoek aan een natuurgebied/kinderboederij/museum verrijken? Hoe kunnen we bezoekers nog beter onderdeel laten worden van het verhaal en ook vragen samen zorg te dragen voor deze plekken?

Persoonlijke kanttekening
Ik hoop dat - met alle veranderingen die er plaatst vinden - duurzaamheid een belangrijker onderdeel gaat spelen in briefings. En dat juist dit moment wordt aangegrepen om veel processen zo in te richten dat ze daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld na deze crisis.

CleverFranke is partner van Dutch Digital Design.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken