[column] Design is alles en alles is design

[column] Design is alles en alles is design
  • Design
  • 31 jul 2018 @ 08:55
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

‘Design is alles, en iedereen kan daar een waardevol steentje aan bijdragen; ook zonder ontwerpachtergrond, -opleiding of -kennis kun je een designer zijn.’ Een blog van Laurens Boex van Rodesk.

Design thinking, lean UX design, strategic design, service design, user experience design, visual thinking & storytelling, human centered design en ga zo maar door. Stuk voor stuk begrippen die menig marketeer en communicatieprofessional bezig houden. Vaak worden deze begrippen theoretisch uitgelegd, geclaimd door thought leaders, guru’s en andere autoriteiten. Toegegeven, ik doe er zelf ook aan mee om een domein af te bakenen.

Design sience

Maar hoe wetenschappelijk deze terminologie ook kan worden afgepeld en hoeveel studies, cursussen en worskhops er aan worden gewijd, het blijft lastig te begrijpen en vaak zien we door de bomen het bos niet meer.


Bron: Visual

 

Veel van deze termen laten vanuit de theorie bekeken sterke verschillen zien en hanteren weer een nét andere filosofie en bijbehorende aanpak. Maar, er is één rode draad in te verkennen die belangrijk is: design. Design is alles, en iedereen kan daar een waardevol steentje aan bijdragen. Ook zonder ontwerpachtergrond, -opleiding of -kennis kan je een designer zijn. De best toepasbare term daarbij, maar wederom net zo ongrijpbaar, is wat mij betreft design thinking.

Wat is design thinking?

Design thinking, zoals de letterlijke benaming al doet vermoeden, is een manier van denken waarbij ontwerpvaardigheden worden gebruikt om problemen op te lossen. Design thinking wordt vaak omschreven als een continu proces dat waarde toevoegt in het volledige ontwikkelproces (van idee tot product), met als resultaat een beter eindproduct voor de eindgebruiker. Net als bij user experience design en service design, stelt design thinking de mens centraal (human-centered).

Het startpunt is empathie: jezelf als ontwerper inleven in de problemen van een gebruiker en hun drijfveren en behoeften leren begrijpen. Deze denkwijze is vaak iteratief: tussentijdse oplossingen voor een omschreven probleem zijn ook mogelijke uitgangspunten van alternatieve wegen, waarbij ook het herdefiniëren van het initiële probleem een optie is. Alles is dus mogelijk, zo lijkt het. De principes van design thinking komen goed van pas bij het volledige ontwerp- en ontwikkelproces van een website of applicatie.

Wat ik een mooie eigenschap vind van design thinking, is het uitgangspunt dat ieders inbreng iets kan toevoegen, en samenwerken cruciaal is. De inzichten die iedere betrokkenen vanuit zijn eigen perspectief inbrengt om een digitaal product of dienst beter te maken zijn waardevol.

‘Zo’n samenwerking vanuit een design thinking proces bekeken, dient het hogere doel een product beter te maken (innovatie, yeah!) door de behoeften van mensen, de mogelijkheden van technologie en de vereisten voor zakelijk succes te integreren’

How to... voor een beter product

Overal zitten design thinkers

Veel functies in organisaties zitten vast aan een rigide functietitel en takenpakket, terwijl een secretaresse, stagiair, manager of productiemedewerker net zo veel kan bijdragen aan een beter eindproduct voor de klant. Over het algemeen hebben deze undercover design thinkers een set aan nuttige karaktereigenschappen:

  • Inlevingsvermogen: Het vereist een breed inlevingsvermogen om een eindgebruiker te doorgronden, waarbij buiten eigen patronen en denkbeelden treden niet ongebruikelijk is.
  • Optimistisch wereldbeeld: Er vanuit gaat dat voor ieder probleem, van welke omvang dan ook, een oplossing bestaat, ook al zijn er legio mislukte pogingen gedaan.
  • Holistisch brein: De linker hersenhelft is goed in logisch nadenken en cognitieve probleembenadering, de rechter herbergt creativiteit, fantasie en overziet het geheel. Om kruisverbanden te leggen moet je beiden hersenhelften goed gecombineerd kunnen gebruiken.
  • Co-creatief: Een design traject vraagt om samenwerking tussen mensen met allerlei achtergronden en disciplines, er vanuit gaande dat als vijf mensen zich één dag over een probleem buigen meer oplevert, dan één persoon die zich vijf dagen lang over datzelfde probleem buigt. 
  • Experimenteel: Een design traject is een proces van vallen en opstaan, prototypes als tussentijds experiment zijn er om van te leren en zeker geen panklaar eindresultaat.

Prototype designer (bron: Unsplash)

Iedereen een design mindset

Heeft iedereen naast deze design mindset alle praktische vaardigheden van een ontwerper nodig? Natuurlijk niet, dat kan ook niet. Maar, iedereen die (continu) bezig is met een digitaal product of dienst te verbeteren moet wel gewapend zijn met hulpmiddelen om te begrijpen hoe zijn beslissingen van invloed zijn op de overkoepelende klantervaring. De praktische ontwerpvaardigheden zijn niet voor iedereen weggelegd, maar de mindset van een design thinker kan iedereen zich eigen maken.

Hiermee voegt iedereen vanuit zijn eigen unieke perspectief waarde toe aan het proces om tot een onderscheidende website te komen. Los van welke designterm daarbij wordt gebruikt, de beste input komt vaak uit onverwachte hoek.

Dit blog is geschreven door Laurens Boex van Rodesk en verscheen eerder op marketingfacts.nl.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken