[Ondernemer van de week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

[Ondernemer van de week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2015 @ 00:01
  • 18113 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Feest! We zijn op de helft! In het 50ste deel uit onze veelgelezen serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde, de twee oprichters van de 'Oestercompagnie', een witte parel in de schaaldiercatering. Met nogal wat groeiambities. 'We gaan in de toekomst verder het buitenland in, Zwitserland staat bovenaan. Wat andere producten betreft, we blijven trouw aan wat wij doen: oesters is wat wij doen, alles oesters.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over de reden waarom jullie met Oestercompagnie zijn gestart? Gat in de markt?
Hoi, wij zijn Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde. Vijftien jaar geleden richtten wij Oestercompagnie op, vanuit een passie voor oesters. Dat was een spannende tijd. Zou het idee aanslaan om oesters rond te delen op een feest, door zelf naar de gasten toe te stappen? Hoe zullen mensen erop reageren? Gelukkig waren de reacties enthousiast en door mond-op-mond reclame kwamen nieuwe opdrachten. Het was iets nieuws in de markt, vanuit een marketing oogpunt; een nieuw product in een nieuwe markt. Vanaf de start pakte wij de Belgische markt erbij, om zo ons afzetgebied te vergroten.

2. OK, de Oestercompagnie- case, wij begrepen dat er intussen meerdere afdelingen zijn zoals de oesterkroket en Charlie’s Oester Angels. Wat is precies jullie portfolio en hoe kwamen jullie bij de uitbreiding?
Hey wacht even , hoeveel vragen zijn dat?
Ondernemen bestaat uit het spanningsveld tussen innoveren en organische groei. Aan de ene kant moet je vernieuwen, maar je bedrijfsstructuur moet groei kunnen dragen. Zo zijn goed ontwikkelde systemen, zoals een taylor made CRM- en planningprogramma de fundamenten van een bedrijf. In ons geval groeiden wij zo hard, dat wij tijden achter de feiten aan liepen. Het is immers leuker om een Oestercroquet te ontwikkelen dan te bedenken wat het meest efficiënte planningssysteem is.
Inmiddels heeft Oestercompagnie vier pijlers. De Oestergirl(s) en Oesterman(nen) en de Oester Angels zijn onze core business. Een tweede pijler is onze groothandel, PUUROESTERS genaamd. Voor dit concept hebben wij kwekers geselecteerd die de beste oesters leveren uit Ierland, Zeeland, Bretagne en Marrenes D’Oléron. PUUROESTERS wordt exclusief bij Makro verkocht. Dus als jij een Makrokaart bezit en dat heb je natuurlijk als ondernemer, dan kan je bij Makro terecht voor dagverse oesters. Andere pijlers zijn (internationale) kunstbeurzen en de Oestercroquet.

3. Het concept is ook wel geimmiteerd. Is dat lastig of maakt niet uit?
Ken je het Franse spreekwoord: “In de straat waar de meeste slagers zitten, verkoop je het meeste vlees?” Dat is in ons geval ook zo. Oesters beginnen langzaam in te burgeren in Nederland. De markt wordt hierdoor groter. De vraag naar oesters neemt toe met als gevolg dat het aanbod ook toeneemt. Daarnaast dwingt concurrentie je goed na te denken over je propositie, waardoor je blijft vernieuwen.

4. Intussen bestaat de zaak 15 jaar. Hebben jullie voor de lancering en promotie van de Oestercompagnie samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
We werken met verschillende bureaus maar ook met zelfstandige vormgevers en marketeers. Boom Packaging maakte de verpakking van de Oestercroquet, Gaby Dam Concept Copy & Design is onze huisvormgever en last but not least, voor strategie en merkbeleving werken wij met Madeformarketing. Juliette komt uit de reclamewereld en heeft een idee over hoe onze concepten vormgegeven of geïntroduceerd moeten worden. Zij maakt een moodboard en daar gaan we mee aan de slag. Hierdoor zijn de lijnen kort en houden wij de kosten in bedwang.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Zeker, wij vinden het te gek dat wij zoveel mensen oesters hebben leren eten, maar trots zijn wij op onze medewerkers. Het openen van oesters is een beleving. De Oesterman of het Oestermeisje draagt die beleving uit, ze zijn verantwoordelijk de succesfactor van Oestercompagnie. Wij hebben een enorme hechte groep medewerkers, van allerlei achtergronden. Het zijn studenten die de kans hebben gepakt om bij ons een vak te leren. Sommigen zijn tweede generatie immigrant uit Irak, Turkije, Pakistaan en Marokko. Door het werk dat ze doen, komen ze op plekken waar ze normaal gesproken als jong volwassenen niet zouden komen. Ze ontwikkelen zich hierdoor razend snel. Als ze na een paar jaar een vaste baan krijgen, blijkt het een pré te zijn dat ze bij ons hebben gewerkt.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Blijven het oesters? Fruit de Mer? Expansie van het merk?
Expansie van het merk zit er zeker in, Oestercompagnie is net een trademark geworden. We gaan in de toekomst verder het buitenland in, Zwitserland staat bovenaan. Wat andere producten betreft, we blijven trouw aan wat wij doen: “Oesters is wat wij doen, alles oesters.”
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy


Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie


Enkele Oesterjongens en Oestermeisjes van het Oestercompagnie-team


Engels-Ierse oesters, voor meer assortiment klik hier.



Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

49. [Ondernemer van de Week] volgt

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken