'VanHaren marktleider in omzet en paren'

'VanHaren marktleider in omzet en paren'
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2018 @ 14:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Met een omzetstijging van +6,28% naar 190,2 miljoen euro (was 179 miljoen) blijft VanHaren marktleider in de Nederlandse schoenenbranche. VanHaren heeft in 2017 in totaal 6,9 miljoen paar schoenen verkocht.

Krein Bons, directeur en woordvoerder van de driekoppige VanHaren directie, is meer dan tevreden over de behaalde resultaten, die bevestigd worden door het GfK Consumentenpanel: 'We hebben de doelstelling ruimschoots behaald. Dat we al jaren op rij onze omzet weten te verhogen, geeft aan dat de consument VanHaren weet te vinden voor schoenen tegen de allerbeste kwaliteit- prijsverhouding'. VanHaren heeft in 2017 een groei van +0,6% behaald in de verkoop van paren.

Expansie in België
Afgelopen jaar heeft vanHaren de eerste vijf winkels en online shop succesvol geopend in België. In 2018 staan er elf nieuwe Belgische winkels gepland. 'Onze doelstelling is om vanHaren de komende jaren in heel België te vestigen. In lijn hiermee gaan we in 2019 ook een eerste stap zetten in Wallonië. We hebben veel vertrouwen in de toekomst', zegt Bons.

Óók groei in winkels in Nederland
Tegen de stroom in blijft VanHaren ook in Nederland uitbreiden. In 2018 worden er 3 nieuwe winkels geopend en 8 bestaande winkels vergroot. In het vernieuwde Hoog Catharijne opende vanHaren op 17 maart een nieuwe winkel met ruim 800 m2 schoenen. 'Dit maakt onderdeel uit van de groeistrategie waarbij we de winkelbeleving optimaal maken door de complete collectie te presenteren', aldus Bons. Eind 2017 telde VanHaren 143 winkels en 1.467 medewerkers.

'Nergens een betere prijs-kwaliteit'
VanHaren profiteert van de beste inkoopcondities met haar moedermaatschappij Deichmann en global partnerships met de a-merken Nike, Adidas en Puma. Letterlijk zijn ze ‘goedkoop door grote inkoop’. Dit merken haar klanten in de allerbeste prijs-kwaliteit van de eigen collectie en van de a-merken.

Omzet van de Deichmann-groep groeit in 2017 naar 5,8 miljard euro
Het Nederlandse VanHaren is onderdeel van de Deichmann-groep; 'marktleider in de Duitse en Europese schoenendetailhandel'. In 2017 meldt de ondernemingsgroep wereldwijd 176,6 miljoen paar schoenen in haar filialen en online shops te hebben verkocht.– meer dan drie miljoen paar meer dan in 2016. In 25 Europese landen en de U.S.A. behaalde de groep in het afgelopen jaar een bruto omzet van 5,8 miljard euro (netto 5,0 miljard euro) - de hoogste in de meer dan 100-jarige geschiedenis van het bedrijf. Met valutacorrectie ligt de omzetgroei op +5,9%. 'Daarbij heeft de groep ook like for like 2,8% groei behaald. Europa’s grootste schoenretailer exploiteerde eind 2017 totaal 3.989 winkels, 36 online shops en had 39.564 medewerkers in dienst. 60% van de omzet wordt in het buitenland gerealiseerd. In 2017 heeft de Deichmann-groep haar eerste winkels in Frankrijk en België geopend', aldus Deichmann.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken