Witte goud brult de grond uit door warm voorjaar
- Food-en-retail
- 18 apr 2019 @ 11:34
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsMarketingFood
- 18 apr 2019 @ 11:34
- Peter van Woensel Kooy
'Het witte goud' staat voor asperges. Maar de prijs die aspergetelers kregen voor hun maagdelijke groente, daalde door het warme weer en het daardoor hoge aanbod tot een weinig vergulde 3,50 euro per kilo. Marketeers haken in.
In vergelijking met afgelopen jaar zijn de aspergeprijzen een stuk lager, zegt algemeen directeur Michiel van Ginkel van veiling Zon tegen dee NOS: 'Ik begrijp de onrust wel, zeker omdat vorig jaar echt een slecht jaar was. De telers hopen nu op betere tijden.' Inmiddels is de prijs alweer iets aan het stijgen. Afgelopen week kostte een kilo asperges op de Zon-veiling in Venlo alweer bijna zes euro. De branche hoopt volgens de NOS dat de prijzen verder zullen oplopen in aanloop naar Pasen.
Warme februarimaand
Volgens de geraadpleegde telers ligt het huidige aspergeseizoen twee à drie weken voor op vorig jaar. In februari was het exceptioneel warm en dat deed het witte goud naar boven blaffen. Op de Albert Cuyp-markt zag MarketingTribune een pond voor 5 euro liggen. Albert Heijn stuntte aanvankelijk met de eerste oogst en springt nu in het oog met kromme varianten die voor circa 7,50 euro per kilo van de hand gaan. Binnen de gemaks-trend passen ook de voorgeschilde asperges die het dubbele kosten bij AH, logisch want het afsnijdsel is er al af en scheelt hoop huisvlijt. Hoewel van de schillen weer heerlijke soep te trekken is. Een blik op de site van Aldi leert dat ook hier geschild wit goud wordt aangeboden, op schaaltjes van 400 gram. Voor actuele prijzen verwijst de discounter je echter naar de winkel.
Egyptisch ritueel
Ook Jumbo verkoopt ze geschild voor 5,99 per schaal van een pond en heeft er online nog een mooi verhaaltje bij: 'De asperges worden al duizenden jaren gebruikt en werden vroeger gebruikt door de Egyptenaren om overledenen te eren! De asperge is tegenwoordig een super lekkere groente die niet meer is weg te denken! Speciaal voor jou zijn deze asperges al voor je geschild. Lekker makkelijk! Er zijn witte en groene asperges. De witte asperge groeit onder de grond en wordt uit het licht gehouden. De witte asperge staat ook wel beter bekend als het witte goud. De groene asperge groeit boven de grond en heeft juist wel licht gezien. De asperges zijn zacht van smaak en hebben een kenmerkend aroma. De groene asperge is wat pittiger van smaak dan de witte.' Voila.
Redactie-favoriet
Door de asperges geschild aan te bieden, realiseren de retailmarketeers toch extra marge. In die korte tijd van het witte goud kun je kiezen uit talloze recepten. Om u op weg te helpen, deelt de redactie Food & Retail deze alltime favorite, waarmee zelfs de amateur-koks onder de marketeers (vegetarisch) de show kunnen stelen aan de Paastafel. Niet moeilijk en overheerlijk, met dank aan AH: aspergetaart.
(PvWK)
* MT Bonusmateriaal: gratis e-paper van Unilever Food Solutions over 'tijd besparen met asperges'
* En bekijk hieronder het recept van Jigal Krant, culinair journalist en schrijver van het bekroonde kookboek Tel Aviv. Hij bereidde witte asperges in de geest van de kookstijl van Tel Aviv, met dank aan FoodTube. (8:26 minuten)
Beeld boven: Waldemar Brandt / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Limburg
- AH
- recepten
- redactie
- AH
- smaak
- Unilever
- amateur-kok
- asperges
- Food & Retail
- eren
- pittiger
- marketeers
- grond
- show
- vegetarisch
- vers
- wit
- zacht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet...
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




