[interview] Gideon Italiaander: 'ik wil niet profiteren van deze crisis'

  • Food-en-retail
  • 17 apr 2020 @ 08:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenTussenhandelMarketing

Gideon Italiaander heeft als opkoper en partijhandelaar met zes winkels in Amsterdam een zesde zintuig voor marketing. Hij geeft nu 50.000 pakken spaghetti weg. Het loopt nog geen storm.

Karin Stroo sprak deze local heroe en handelaar van naam (40), die tijdens de pandemie de onbaatzuchtige actie is gestart.

Is dat je echte naam, Gideon Italiaander?
‘Ja! Het is geen artiestennaam, dat had wel gekund. Gideon is een Joods-Bijbelse naam: ik heb in mijn eentje een heel leger verslagen, zonder geweld. Door met een fakkel heen en weer te rennen zodat de vijand dacht dat ik met een heel groot leger was terwijl ik maar alleen was. Italiaander is een Joods-Amsterdamse naam. Eigenlijk moet ik mijn ouders bedanken voor deze combinatie.’

Heb je deze handel overgenomen van je ouders?
‘Dat is de meestgestelde vraag. Als ik naar handel ga kijken zeggen ze: “Kon de baas zelf niet komen?” of “Kon je vader niet komen?” Mijn ouders zijn maatschappelijk werkers, die hebben helemaal niks met handel. Ik ben er per toeval ingerold, na allerlei klotebaantjes als vakkenvuller of afwasser kwam ik in dienst bij een oudere man die op de markt stond met boekjes en plaatjes.

Dat vond ik verschrikkelijk leuk, dat wilde ik ook gaan doen. Bij mijn ouders heb ik geld geleend om een bus te kopen en zo ben ik begonnen. Het krantje ViaVia bestond toen nog, daar heb ik een advertentie in gezet: “Gideon koopt alles.” Nu heb ik zes winkels. Ja, alleen in Amsterdam. Amsterdam only.’

Waarom geef je pakken spaghetti gratis weg?
‘Ik kreeg aan het begin van deze crisis – zo noem ik het maar even – van allerlei kooplieden oude aftandse voorraden handgel aangeboden. En toiletborstels, allemaal nare handel voor veel hogere prijzen dan dat het normaal kost bij hen. Dat wilden ze mij laten opkopen. Ik dacht: hoe kunnen ze in deze tijd meer vragen? Je moet het nu of goedkoop verkopen of weggeven. Voor 10.000 potjes van 100 milliliter heb ik 5000 euro geboden, die 10.000 potjes kan ik wel uitdelen. Nu ja, ze deden het niet voor die prijs. Maar ik dacht: ik wil mijn steentje bijdragen, niet profiteren van deze crisis. Ik zag op het nieuws dat de supermarkten leeg waren en zelf zag ik dat de pasta overal uitverkocht was. Dan ga ik mijn spaghetti toch niet dúúrder maken? Dat vreselijke miezerige... nee, ik ga die weggeven! De kosten voor mijn bedrijf zijn 5000 euro per dag. Als de winkels dicht moeten is er sowieso geen houden meer aan. Of je dan nu nog geld moet proberen te verdienen aan je spaghetti...’

Klinkt sympathiek.
‘Vanochtend was ook leuk: ik kreeg een berichtje van iemand die vroeg of ik katoen had en of ze dat met korting mocht kopen om mondkapjes van te maken. Van de groep “Mondkapjes maken Nederland” of zo. Korting? Kom uitzoeken, je mag het hebben. Nou, ze komt straks, daar ben ik blij om.’

Je hebt een positieve insteek.
‘Dat zit in mijn karakter. Als je niet positief bent dan is de handel sowieso niks. Het gaat net zo vaak fout als dat het goed gaat. Als je de moed er niet in weet te houden heb je maar een heel kort leven. Maar dit is een rare tijd. Ook wel beangstigend, het is gewoon scary.’

Verkoop je nog spullen?
‘Nee. Eigenlijk is het helemaal doodgeslagen. Wat wel *booming* is: mensen vervelen zich dood thuis en gaan allemaal opruimen. Ik zie al veel mensen die spullen naar de kringloop komen brengen. Hier in Zuid zijn er nog weleens mensen die een ondergezeken matras weg willen geven. Dat je denkt: hoe kun je dit aan de kringloop geven? Mijn medewerkers hebben zich zo’n beetje allemaal ziek gemeld, dus ik heb niet eens de mankracht om binnengekomen spullen te verwerken. Het loopt helemaal spaak.’ (Gideon vertelt het allemaal op vrolijke toon en lacht regelmatig.)

‘Ik heb 50.000 pakken spaghetti om weg te geven. De eerste twee dagen heb ik 1600 pakken weg kunnen geven, verdeeld over de verschillende winkels. Daarna is het opgehouden. Niemand komt meer een pak spaghetti halen.’

Dat is ook gek?
‘Ja, dat is ook gek. Ik denk dat ik per dag, per winkel nog geen twintig pakken weggeef. Goed dat je er een artikel over schrijft. Misschien kun je het ook doorsturen naar andere media. Dat het balletje een beetje gaat rollen.’

tekst: Karin Stroo

Dit verhaal verscheen eerder in straatkrant Z!, de krant die verkocht wordt door Amsterdamse dak- en thuislozen. De verkopers hebben het zwaar in corona-tijd: ze verkopen nu veel minder kranten dan normaal. Je kunt ze ondersteunen met een donatie: via deze link.


(fotoportret: Piet Hermans)
* Meer info over Gideon Italiaander en de spaghetti-actie klik hier





Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken