Peilstok corona: haar- en beautybranche geknipt en geschoren
- Food-en-retail
- 23 jul 2020 @ 09:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Interview
- 23 jul 2020 @ 09:33
- Sjaak Hoogkamer
We zaten letterlijk met de handen in het haar tijdens de intelligente lockdown. Alle kapsalons waren noodgedwongen dicht. Rinke Adema, Communications Manager Treatwell, het boekingsplatform voor de haar- en beautybranche, over de situatie voor en na de lockdown.
Wat is Treatwell en hoe werkt het platform?
Treatwell is Europa’s grootste online boekingsplatform voor haar en beauty, opgericht in 2008. Meer dan 500 mensen werken dagelijks aan de missie om haar en beauty boeken te optimaliseren - voor zowel klanten als salons. In 13 markten verwerkt Treatwell maandelijks miljoenen boekingen voor de community van ruim 20.000 aangesloten salons en biedt het platform consumenten een toegankelijke manier om de beste salonbeleving te boeken.
Hoe is de status bij jullie in verband met de coronacrisis, trekt de business weer aan? Hoe erg was de ‘schade’ door corona?
COVID-19 heeft nog steeds grote impact op de haar- en beautybranche. Alle salons in onze 13 markten waren voor geruime tijd (maanden) gesloten. In deze periode hebben we afgezien van onze abonnementskosten, waardoor ook Treatwell geen inkomsten had. De boekingen stroomden tegen het einde van de lockdown weer binnen (een exponentiële toename van 4500%) en zijn inmiddels terug op pre-covid niveau. Faillissement is helaas een realiteit voor een aantal van onze salon partners. De impact van de lockdown was te groot. Een pijnlijke realiteit. Gelukkig zien we ook dat salons waarmee we al jaren intensief samen werken, beter presteren sinds de lockdown. Aangezien haar- en beautyboekingen uitsluitend op afspraak worden ingepland, kiezen salons om digitale tools in de hand te nemen, om zo te voorkomen dat ze veel tijd kwijt zijn aan het (handmatig) inplannen van afspraken via de telefoon.
Om aan de vraag ‘hoe moet het dan wel?’ gehoor te geven, zijn we een IGTV kanaal gestart, waarop onze salon partners (de experts) met de consument deelden wat ze wel (en beter niet) zelf thuis kunnen doen
Wat hebben jullie gedaan aan marketing om toch top of mind te blijven?
Een prioriteit voor Treatwell is het ondersteunen van onze partner salons, ook gedurende de lockdown. Hiertoe hebben we de groep ‘Tijdens gesloten deuren met de haar en beauty branche’ opgericht, om op die manier met onze branche in contact te blijven. Onze focus ligt op (het versterken van) onze community en de wederopbouw, met als doel sterker terug te komen uit de COVID-19 crisis. Waar mogelijk inspireren we onze klanten om hun lokale salons te steunen.
We hebben het online veelvuldig voorbij zien komen, de vele DIY do-it-yourself fails. Om aan de vraag ‘hoe moet het dan wel?’ gehoor te geven, zijn we een IGTV kanaal gestart, waarop onze salon partners (de experts) met de consument deelden wat ze wel (en beter niet) zelf thuis kunnen doen. Van het bijknippen van de pony, of het professioneel verwijderen van gellak. We zagen een piek in traffic naar The Treatment Files (vermoedelijk omdat het publiek meer tijd had om zich in te lezen over diverse beauty treatments). We bleven onze strategie aanpassen aan de behoeften van onze consument en waren via onze kanalen zo interactief mogelijk.
Een andere kracht tijdens de lockdown was onze data. We lanceren de komende weken een rapport dat de ontwikkelingen van de haar- en beautybranche ten tijde van COVID-19 in kaart brengt. Hoe is het gedrag van de consument veranderd, welk effect heeft dit op de industrie en welke trends zien we (uit de lockdown) opkomen? Onze toegang tot data is ontzettend waardevol geweest om salons te kunnen helpen met een zelfverzekerd en voorbereid gevoel de deuren weer te openen.
Zie je opmerkelijke verschuivingen bij klanten en waarom?
We zien in het boekingsgedrag de volgende verschuivingen: Boekingen werden voorheen in de avond gepland, maar nu is er tijd om deze overdag in te plannen. Ook de boekingstijd is veranderd, avonduren maken plaats voor momenten gedurende de dag, bij salons dichter bij huis in plaats van dichtbij kantoor. DIY (do it yourself) is toegenomen in al onze markten, we hebben in de lockdown veel ‘geleerd’. In Nederland zien we dat het percentage dat terugkeert naar de salon voor behandelingen HOGER is dan voor de lockdown. Wat toen niet kon, heeft nu meer waarde gekregen. Nederland heeft zich bijzonder goed hersteld van de lockdown, we zien bij onze consumenten in vergelijking tot andere markten de minste angst.
Een andere kracht tijdens de lockdown was onze data. We lanceren de komende weken een rapport dat de ontwikkelingen van de haar- en beautybranche ten tijde van COVID-19 in kaart brengt
Wat zijn de mannentrends in kapsalons en waarom?
Wat we vlak na de lockdown van barbiers hoorden, is dat mannen in het begin huiverig waren met het aanmeten van een kort(er) kapsel, i.v.m. een tweede lockdown, om te voorkomen dat ze (weer) met een ongemakkelijke tussenlengte bij de vele Zoom cals aanschoven. Inmiddels lijken de trends weer ‘back to [the new] normal’ te zijn. Een natuurlijke fade, waarbij de top over het algemeen wat langer is, blijft het populairst. Ook kiezen mannen over het algemeen voor een ‘natuurlijke ogende’ baard, waarbij ze wegblijven van strakke lijnen. Wat we in het bijzonder zien is dat Treatwell - voorheen gelabeld als ‘vrouwen app’ - door het merendeel van de mannen is geadopteerd. Mannen boeken 1,5x meer via onze app dan vrouwen! Zij vinden het gemak en de snelheid van online boeken zeer waardevol in hun routines.
Wat zie jij momenteel voor marketeers als de grootste uitdaging en dan vooral ten opzichte van de corona crisis uiteraard?
Je hoort het van alle kanten: marketingbudgetten zijn gekort sinds de lockdown, omdat bedrijven niet zeker weten hoe de rest van het jaar eruit zal gaan zien. Zeker gezien de aanwijzingen dat een tweede COVID-19 golf op de loer ligt. Een logische keuze. Het is verstandig om juist nu voorzichtig te zijn. Er is een duidelijke verschuiving waarneembaar waarbij de houding van consumenten ten opzichte van bedrijven kritischer is en de behoefte naar lokaal groter is geworden. Het ontvouwen van hechte gemeenschappen is waardevoller dan ooit sinds de lockdown. Treatwell ondersteunt (de groei van) kleinere bedrijven. Nu meer dan ooit blijft dit voor ons een focus, waardoor onze partners een platform krijgen om hun bedrijf op een veilige en duurzame manier te ontwikkelen.
Hoe ziet de wereld van reclame en marketing er over 5 maanden uit denk je?
Niemand weet het antwoord hierop. Ik hoop dat we innovatie blijven zien die zowel klanten als bedrijven inspireert om te groeien en tot nieuwe inzichten te (blijven) komen. Het verschil tussen hoe we te werk gingen aan het begin van 2020, waarbij de budgetten en mogelijkheden eindeloos leken, is momenteel onvoorspelbaar groot. We zijn letterlijk op onze plek gezet en daar blijven we voorlopig nog wel even. Het kritische publiek vraagt bedrijven om zich aan te passen en hun communicatie te herzien. De toegenomen acceptatie van de lockdown heeft veel merken ertoe gedwongen hun aanwezigheid op diverse kanalen te heroverwegen, maar naarmate we weer meer richting ‘normaal’ gaan, zullen de meer traditionele kanalen weer tot leven komen. Echter, de mix van kanalen zal naar alle waarschijnlijkheid onontkoombaar veranderd zijn.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
- Plus start training Veilig op de weg 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing