Gorillas: 'wij helpen mensen tijd te besparen'

Gorillas: 'wij helpen mensen tijd te besparen'
  • Food-en-retail
  • 15 okt 2021 @ 15:15
  • 14310 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodDistributie

Een jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van de flitsbezorgers. Inmiddels telt dit fenomeen, zoals volgers van MT hier hebben kunnen lezen, al vijf snel groeiende aanbieders in Nederland. In zijn keynote presentatie nam Benelux-baas Sadik Cevik op Shopping Today de deelnemers mee in de wereld van Gorillas.

Inmiddels is de opmars van de nieuwe garde online supers bijna niet meer bij te benen, noteert ook onze zustertitel Twinkle Magazine. ‘In principe is de supermarkt al jaren hetzelfde. Met als één van de weinige innovaties misschien de zelfscan', vertelt Cevik. In zijn keynote presentatie neemt hij ons mee in de wereld van Gorillas, de flitsbezorger waar hij verantwoordelijk is voor de Benelux-markt. Volgens Cevik kopen de klanten van Gorillas – de meeste zijn tussen de 25 en 45 jaar oud – bewuster bij een flitsbezorger: ‘Je koopt telkens om de één of twee dagen wat, en dus ook geen grote hoeveelheden. Wat je ontvangt is verser en zorgt voor minder afval.’

De flitsbezorgers vallen in de smaak bij consumenten. In grote steden blijkt al een aanzienlijk deel van de jong volwassen groep voor de snelle bezorgbelofte te vallen: binnen 10 minuten op de stoep, volgens Cevik overigens geen harde belofte (‘De meeste mensen vinden het ook prima als het 13 of 15 minuten zijn’). Om die belofte vast te houden opent het bedrijf in hoog tempo nieuwe hubs op centrale locaties. ‘Naarmate het aantal bestellingen toeneemt, wordt de uitdaging steeds groter om binnen 10 minuten te bezorgen’, vervolgt Cevik. ‘Maar door uit te blijven breiden maken we onze bezorggebieden per hub steeds kleiner, zodat we sneller kunnen leveren.’

Orders worden gemiddeld in 1 minuut gepickt
Dat uitbreiden is natuurlijk een hele investering. Er wordt dan ook gortig geld gepompt in de flitsbezorgers. Op de veelgehoorde vraag of die online bestelde potjes pindakaas dan wel uitkunnen is Cevik helder: nee Gorillas maakt nog geen winst. ‘Maar men ziet wel het potentieel van de markt. We zitten nog in de groeifase en het is ons doel dat dat uiteindelijk uitgroeit naar winstgevendheid.’

(JK/PvWK, foto: JK, Twinkle)

In a.s. print editie MT18 van MarketingTribune een special over 'Flitsbezorging anno 2021'

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken