Retailers: a-merken misbruiken inflatie voor prijsverhoging

Retailers: a-merken misbruiken inflatie voor prijsverhoging
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2022 @ 11:14
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsKlanten

Met prijsstijgingen van a-merken zouden de leveranciers hun winstmarges extra willen opkrikken, meldt het FD. De prijzen van producten in supermarkten zijn al fors hoger.

De onderhandelingen tussen de supermarkten en hun leveranciers verlopen door de hoge inflatie een stuk feller dan voorheen, schrijft de krant. In Nederland was de inflatie in december 2021 6,4 procent, het hoogst in bijna 40 jaar. Nooit eerder deze eeuw stegen de prijzen zo hard als in 2021. Maar volgens supermarkten verhogen producenten hun prijzen ook extra, om meer te verdienen. 'In enkele gesprekken merken we dit jaar dat grotere a-merkleveranciers extra prijsverhogingen willen doorvoeren', zegt een woordvoerder van Albert Heijn in het FD. Andere retailers delen die constatering. Ook gestegen grondstoffen- en energieprijzen zouden een opwaarts effect hebben, evenals logistieke uitdagingen op het gebied van transport. Lees hier verder.
(bronnen: FD, Nu, beeld: Gustavo Fring / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken