Meest irritante flitsbezorger Zapp overweegt vertrek uit Nederland

Meest irritante flitsbezorger Zapp overweegt vertrek uit Nederland
  • Food-en-retail
  • 23 jun 2022 @ 13:30
  • 5099 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekFood

De van origine Britse flitsbezorger Zapp overweegt te vertrekken uit Nederland. Het bezorgmerk zegt dat er te veel onzekerheid is rond de regelgeving in Nederland voor bezorgdiensten van boodschappen.

Het bedrijf noemt de recente sluiting van twee eigen 'Zappstores' in Amsterdam als doorslaggevende reden voor het mogelijke vertrek uit Nederland, meldt Business Insider. 'Zonder die centraal gelegen locaties zou het onmogelijk zijn om klanten binnen enkele minuten te bedienen, terwijl het hele bedrijfsmodel van Zapp op snelle bezorging is gebaseerd.'

Zapp meldde al aan persbureau Reuters dat de 'macro-economische omstandigheden ongelofelijk uitdagend zijn geworden, met veel onduidelijkheid over het moment waarop dingen zullen verbeteren'. Het verdienmodel van flitsbezorgers was gericht op door veel geld te 'verbranden' marktaandeel te verwerven, inmiddels lijken de bokken van de geiten te worden gescheiden. Zapp is net als mede-flitsers Getir, Gorillas en Flink bezig zich terug te trekken uit landen waar het weinig winst verwacht.

Klokje rond overlast
In een intern bericht voor medewerkers in het bezit van dagblad Het Parool is het bedrijf stelliger over het verlaten van de Nederlandse markt: het zegt ‘na alle andere opties te hebben onderzocht’ weinig andere mogelijkheden te zien. De flitsbezorger zegt dat er in een jaar tijd veel is bereikt, maar dat het sinds de lancering ‘nog een eind verwijderd is van het bereiken van winstgevendheid in Nederland’. Een niet genoemd obstakel op de Nederlandse markt is dat Zapp als enige flitser 24-uurs bezorging aanbiedt.

Uit de hand gelopen
Over een vestiging aan het Zeeburgerpad in Amsterdam Oost kwamen meer dan 100 meldingen van overlast binnen, meldt dezelfde krant. 'Buren vertelden aan Het Parool slaapmedicatie nodig te hebben om te kunnen slapen. Ook vertelden (voormalig) werknemers dat er drugs werden gebruikt op de werkvloer en dat vrouwen regelmatig met seksueel grensoverschrijdend gedrag te maken hadden.' Deze informatie plus de 24-uurs service waaruit een tsunami aan buurtklachten voortkomt, maakt van Zapp de meest irritante flitsdienst van Nederland. Opgeruimd staat netjes, zou je zeggen.

Mega-fan van Zapp
Het Britse Zapp werd mede door investeerder en influencer Bas Smit naar Nederland gehaald. 'Als mega-fan van Zapp doet het pijn namens alle Zappers dat het bedrijf geen andere keuze heeft dan een vertrek uit Nederland te overwegen, ondanks het bedienen van vele tienduizenden klanten, het creëren van grote werkgelegenheid en het investeren van miljoenen euro’s in de lokale economie', klaagt Smit nu in de stadskrant. Flitsbezorging lijkt een plek te verwerven op de Nederlandse markt, echter niet tegen elke prijs.
(PvWK, bronnen: BI, Reuters en Parool)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken