Meest irritante flitsbezorger Zapp overweegt vertrek uit Nederland
- Food-en-retail
- 23 jun 2022 @ 13:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekFood
- 23 jun 2022 @ 13:30
- Peter van Woensel Kooy
De van origine Britse flitsbezorger Zapp overweegt te vertrekken uit Nederland. Het bezorgmerk zegt dat er te veel onzekerheid is rond de regelgeving in Nederland voor bezorgdiensten van boodschappen.
Het bedrijf noemt de recente sluiting van twee eigen 'Zappstores' in Amsterdam als doorslaggevende reden voor het mogelijke vertrek uit Nederland, meldt Business Insider. 'Zonder die centraal gelegen locaties zou het onmogelijk zijn om klanten binnen enkele minuten te bedienen, terwijl het hele bedrijfsmodel van Zapp op snelle bezorging is gebaseerd.'
Zapp meldde al aan persbureau Reuters dat de 'macro-economische omstandigheden ongelofelijk uitdagend zijn geworden, met veel onduidelijkheid over het moment waarop dingen zullen verbeteren'. Het verdienmodel van flitsbezorgers was gericht op door veel geld te 'verbranden' marktaandeel te verwerven, inmiddels lijken de bokken van de geiten te worden gescheiden. Zapp is net als mede-flitsers Getir, Gorillas en Flink bezig zich terug te trekken uit landen waar het weinig winst verwacht.
Klokje rond overlast
In een intern bericht voor medewerkers in het bezit van dagblad Het Parool is het bedrijf stelliger over het verlaten van de Nederlandse markt: het zegt ‘na alle andere opties te hebben onderzocht’ weinig andere mogelijkheden te zien. De flitsbezorger zegt dat er in een jaar tijd veel is bereikt, maar dat het sinds de lancering ‘nog een eind verwijderd is van het bereiken van winstgevendheid in Nederland’. Een niet genoemd obstakel op de Nederlandse markt is dat Zapp als enige flitser 24-uurs bezorging aanbiedt.
Uit de hand gelopen
Over een vestiging aan het Zeeburgerpad in Amsterdam Oost kwamen meer dan 100 meldingen van overlast binnen, meldt dezelfde krant. 'Buren vertelden aan Het Parool slaapmedicatie nodig te hebben om te kunnen slapen. Ook vertelden (voormalig) werknemers dat er drugs werden gebruikt op de werkvloer en dat vrouwen regelmatig met seksueel grensoverschrijdend gedrag te maken hadden.' Deze informatie plus de 24-uurs service waaruit een tsunami aan buurtklachten voortkomt, maakt van Zapp de meest irritante flitsdienst van Nederland. Opgeruimd staat netjes, zou je zeggen.
Mega-fan van Zapp
Het Britse Zapp werd mede door investeerder en influencer Bas Smit naar Nederland gehaald. 'Als mega-fan van Zapp doet het pijn namens alle Zappers dat het bedrijf geen andere keuze heeft dan een vertrek uit Nederland te overwegen, ondanks het bedienen van vele tienduizenden klanten, het creëren van grote werkgelegenheid en het investeren van miljoenen euro’s in de lokale economie', klaagt Smit nu in de stadskrant. Flitsbezorging lijkt een plek te verwerven op de Nederlandse markt, echter niet tegen elke prijs.
(PvWK, bronnen: BI, Reuters en Parool)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers