IRI verwacht schommeling in omzetgroei supermarkten

IRI verwacht schommeling in omzetgroei supermarkten
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2022 @ 15:05
  • 12821 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodZakelijk

Nu de mobiliteit van consumenten -na de pandemie- weer is toegenomen, raamt bureau IRI dat de supermarktomzet van 2022 wordt afgesloten met een lichte daling ten opzichte van vorig jaar (tussen 0% en -1%), waarna de omzet in 2023 weer zal stijgen (prognose +2%).

Voor 2024 wordt weer een daling verwacht in verband met de tabaksverkopen die vanaf dat jaar uit de supermarktomzetten zullen verdwijnen. 'In de voorspelling voor de komende jaren zijn we uitgegaan van een scenario waarbij er geen beperkende corona maatregelen meer van toepassing zijn', licht Rini Emonds, business consultant Retail toe. 'In de zomer van 2022 verwachten we, ondanks dat er meer mensen in het buitenland op vakantie zullen zijn, toch wat hogere omzetten dan vorig jaar. Dit in verband met de slechte zomer vorig jaar. Na de zomer verwachten we dat de volumes verder zullen dalen, maar met gelijkblijvende omzetten door de gestegen prijzen. In december zal de omzet dalen ten opzichte van vorig jaar, aangezien we in 2021 in december te maken hadden met een volledige lockdown.'

Opgeteld komt IRI daarmee voor het hele jaar 2022 op een lichte daling van ongeveer -0,5%. Voor 2023 wordt een iets lagere omzetgroei verwacht dan gemiddeld over de afgelopen jaren van circa 2% ten opzichte van 2022. In de eerste helft van 2023 verwacht IRI een minder sterke groei.

Belangrijkste redenen hiervoor zijn volgens IRI het feit dat we in begin 2022 nog te maken hadden met coronamaatregelen en doordat de situatie van een hoge inflatie in verband met de schaarste in grondstoffen (onder andere door de oorlog in Oekraïne) de huidige negatieve druk op de omzet in stand houden. In de tweede helft van 2023 verwacht IRI dat de groei weer aantrekt. Volumes zullen wel wat onder druk komen te staan door verschuiving van de traditionele supermarktformules naar new retail (bijvoorbeeld maaltijdboxen en pure online spelers zoals Picnic) en anderzijds naar thuisbezorging van horeca maaltijden (door bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl en Deliveroo).

Ook verwacht IRI voor 2023 een verdere verschuiving van offline naar online binnen de bestaande retailformules, echter door het wegvallen van de online verkopen van tabak in 2023 zal deze verschuiving in 2023 minimaal zijn. Voor 2024 wordt een nooit eerder vertoonde dip verwacht in de supermarktomzetten omdat in dat jaar tabak niet langer verkocht mag worden binnen Supermarkten. In totaal betreft het een jaaromzet van ongeveer € 2,5 miljard die uit de supermarktomzet zal verdwijnen. Er van uitgaande dat het verbod vanaf 1 januari 2024 ingaat (maar de exacte datum is nog niet bekend), zou deze maatregel leiden tot een omzetdaling van ruim 5% over het hele jaar. Dit zal slechts deels gecompenseerd worden met groei door de toenemende bevolking en prijsstijgingen, waardoor IRI voor 2024 een nooit eerder voorgekomen daling van ongeveer 2,5% voorspelt voor totaal Supermarkten.
(PvWK, beeld: Pixabay)


Figuur 1: omzetontwikkeling Supermarkten (inclusief online en HD) 2018 tm 2021 en prognose 2022, 2023 en 2024

Over IRI
'IRI is een van de grootste leveranciers van Big Data, voorspellende analyses en toekomstgerichte inzichten die FMCG-fabrikanten, leveranciers van zelfzorgproducten, retailers, financiële dienstverleners en mediabedrijven helpen hun bedrijf te laten groeien. Externe factoren, een verandering in het koopgedrag van consumenten en big data die tot zelfstandige, geavanceerde analyses en geautomatiseerde activering van consumenten leiden, brengen een verschuiving teweeg in de succesfactoren in alle sectoren. Met de grootste databank met data over aankopen, media, oorzaken en klantentrouw, geïntegreerd op een in de cloud beschikbaar technologieplatform, maakt IRI een revolutie in personalisering mogelijk. IRI begeleidt meer dan 5.000 klanten wereldwijd bij hun streven om relevant te blijven, marktaandelen te winnen, consumenten te bereiken, samen te werken met sleutelpartijen en de hoogste groei te realiseren. Ga voor meer informatie naar www.iriworldwide.com.'
(bron: IRI)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken