[De zomer van] Saja Chander: '50plussers worden in de media vaak weggezet als fietsende oude mensen met grijs haar gekleed in matchende jassen'

[De zomer van] Saja Chander: '50plussers worden in de media vaak weggezet als fietsende oude mensen met grijs haar gekleed in matchende jassen'
  • Food-en-retail
  • 8 sep 2022 @ 08:00
  • 24803 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • WebwinkelMaatschappijDoelgroepenInterview

Saja Chander is CEO van de nieuwe Nederlandse webwinkel Fairbee.com en richt zich met haar platform volledig op de 50+-doelgroep. Waar bracht zij haar zomer door?

OVER FAIRBEE
De onlangs gelanceerde Nederlandse webwinkel Fairbee.com richt zich volledig op de 50+-doelgroep of, zoals Fairbee het noemt, de Quintastic.
Oprichter Fairbee.com Saja Chander: ‘Fairbee.com richt zich op de oudere bewuste doelgroep en biedt duurzame producten aan, van kleding tot woonaccessoires. Meer dan de helft van alle vrouwen in Nederland is net wat ouder dan 50. Toch zie je dat zij online - maar ook in andere media - niet op de juiste manier worden aangesproken. Als je “50+” googelt zie je vooral grijsharige echtparen fietsend op e-bikes, maar als je om je heen kijkt, merk je al snel dat dit beeld bij de meesten niet meer past. Vijftigers zijn nog lang niet uitgeblust, maar voelen zich juist vrij om te doen en laten wat zij willen. Fairbee wil breken met dat tuttige, stereotype beeld en spreekt hen aan met een tone of voice en look & feel die bold, sexy en diverse is. Wij willen mensen in de spotlights zetten, die volop in het leven staan, zichzelf helemaal opnieuw uitvinden, zich vrijer voelen dan ooit en zich nergens iets van aantrekken. Dit is de laatste keer dat ik vijftigers zeg. Laten we ze op een voetstuk zetten, die Quintastics.’

Waar ging de reis naar toe deze zomer?
De reis ging dit jaar naar Biarritz en San Sebastian. Wij houden zowel van Frans als Spaans Baskenland. Ruige kusten, de zee, heerlijk eten en een relaxte sfeer. Wij combineren dat altijd met een bezoek aan een vriendje van onze zoon en zijn familie, die twaalf jaar geleden daar naartoe zijn geëmigreerd.

Hoe is het eerste halfjaar zakelijk gezien voor jullie verlopen?
Het eerste halfjaar is, zoals voor veel start-ups geldt, hard werken en veel uitdagingen. Onze positionering is scherper, waarbij wij ons focussen op de ‘Quintastics’, de 50+-ers die nog vol in het leven staan en nadenken over de wereld die ze voor hun kinderen nalaten. Mensen zoals ik. 50+-ers worden in de media nog te vaak weggezet als oude mensen met grijs haar, die aan het fietsen zijn of dezelfde jassen aanhebben en daar kan ik mezelf niet mee identificeren. En met mij nog bijna alle andere vijftigers.

Hoe stil is het op de zaak in de zomer?
Dat valt mee, want het geeft ons tijd om nieuwe dingen te ontwikkelen en wij hebben midden in de zomer onze Fairbee-sneaker - Air Jordan - geïntroduceerd, die van restmaterialen van onze partners is gemaakt. Hiermee wilden wij een statement maken, namelijk dat je van restmaterialen een iconisch mode-item kan maken. De sneaker is nu in het Museon te bewonderen en zal in november geveild worden. Wij zijn druk bezig met het ontwikkelen van een nieuwe service, waarbij wij het nog makkelijker en leuker maken om voor veel meer mensen positieve impact te genereren, want Fairbee is all about spreading the joy of a more sustainable lifestyle.

Wat zit er allemaal in het vat voor het tweede halfjaar?
Wij gaan het aanbod verder uitbreiden, nog meer samenwerkingen aan, nieuwe diensten leveren en, als een goed start-up betaamt, onze naamsbekendheid vergroten en onze uitdagingen verkleinen. Ik kijk ernaar uit!

Wat is het laatste nieuws?
Ik wil nogmaals benadrukken dat alle kleine stappen helpen om positieve impact te genereren. Het hoeft niet groot te zijn. Achter elk product dat je koopt zit een keten, dus je kunt met jouw aankoop een verschil maken en nog steeds genieten van alle mooie dingen die het leven te bieden heeft. Fairbee is daarvoor jouw platform.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken