Vegetarische Slager scoort op Prinsjesdag met Burgerinitiatief

- Food-en-retail
- 19 sep 2024 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodEvenement
- 19 sep 2024 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens de j.l. Prinsjesdag hield heel Nederland met interesse de Troonrede in de gaten. Zo ook De Vegetarische Slager, die op bijzondere wijze aandacht vroeg voor het toegankelijker maken van plantaardig eten.
Zo merkten we direct al de brede creatieve coalitie op die in actie kwam tegen btw-verhoging, met een ludieke kassabon. De originaliteitsprijs gaat wat de redactie betreft dit jaar naar de Vegetarische Slager, onderdeel van Unilever die in 2023 al extra opviel met de nominatie bij SAN Next Merkenbouwer.
Het door het merk gelanceerde 'Burgerinitiatief'is een reactie op de Troonrede, waarin volgens de initiatiatoren van DVS te weinig aandacht was voor plantbased food, ondanks burgerbehoeften. Langs de rijroute van de koninklijke glazen koets werden gratis Veggie Whoppers uitgedeeld samen met Burger King, de restaurantketen die al sinds 2019 nauw met De Vegetarische Slager samenwerkt en de laatste jaren veel stappen heeft gezet om meer plantaardige opties op het menu aan te bieden. Daarnaast krijgt in de actieperiode iedereen bij aankoop van een actieproduct in de supermarkt, een gratis Veggie Whopper.
De Vegetarische Slager stelt dat tijdens de Troonrede onvoldoende aandacht uitging naar de toegankelijkheid van vegetarisch vlees, terwijl uit onderzoek van ProVeg en Kieskompas blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat we minder dierlijke producten moeten consumeren. Bovendien wil bijna driekwart van de respondenten meer plantaardige producten in de supermarkten en horeca.
Partnership voor toegankelijker vegetarisch vlees
Om ook de Nederlanders te bereiken die niet op Prinsjesdag in Den Haag waren, kan iedereen als gezegd tijdens de actieperiode* een gratis Veggie Whopper halen na de aanschaf van een plantaardige burger van De Vegetarische Slager in de supermarkt. 'Deze bewustwordingsactie is een belangrijke mijlpaal in het vijfjarige partnership tussen De Vegetarische Slager en Burger King. Na de start van deze samenwerking in 2019, toen de eerste plantaardige Whopper over de toonbank ging, bevat het plantaardige Burger King-menu nu maar liefst twintig opties. De roep om toegankelijker plantaardig eten neemt met de dag toe. Zo wil ondertussen maar liefst driekwart van de Nederlanders meer plantaardige opties in supermarkten en restaurants', zegt Rutger Rozendaal, CEO bij De Vegetarische Slager. 'We willen graag dat dit onderwerp meer aandacht krijgt vanuit de politiek. Daarom nemen wij met ons Leckerste Burgerinitiatief ooit het heft in eigen handen en geven wij burgers de mogelijkheid vleesalternatieven gratis te proberen. We zijn er ontzettend trots op dat we dit samen met onze vertrouwde partner Burger King kunnen doen.'
Burgerinitiatief breed zichtbaar
Naast de sampling op afgelopen Prinsjesdag en de supermarktactie, komt het Burgerinitiatief ook op andere manieren tot leven. Zo maken De Vegetarische Slager en Burger King de bewustwordingsactie zichtbaar via een uitgebreide out-of-home-campagne in Den Haag, hun eigen sociale mediakanalen en die van aansprekende influencers, aldus de Vegetarische Slager.
(PvWK)


* De actieperiode is tussen 9 september 2024 en 1 december 2024, zolang de voorraad strekt.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Prinsjesdag
- Leckerste Burgerinitiatief
- Burger King
- Rutger Rozendaal
- ProVeg
- Vegie Whopper
- vega
- Vegetarische Slager
- merkactivisme
- Whopper
- Next Merkenbouwer
- plantedbased
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




