Vegetarische Slager scoort op Prinsjesdag met Burgerinitiatief

- Food-en-retail
- 19 sep 2024 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodEvenement
- 19 sep 2024 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Tijdens de j.l. Prinsjesdag hield heel Nederland met interesse de Troonrede in de gaten. Zo ook De Vegetarische Slager, die op bijzondere wijze aandacht vroeg voor het toegankelijker maken van plantaardig eten.
Zo merkten we direct al de brede creatieve coalitie op die in actie kwam tegen btw-verhoging, met een ludieke kassabon. De originaliteitsprijs gaat wat de redactie betreft dit jaar naar de Vegetarische Slager, onderdeel van Unilever die in 2023 al extra opviel met de nominatie bij SAN Next Merkenbouwer.
Het door het merk gelanceerde 'Burgerinitiatief'is een reactie op de Troonrede, waarin volgens de initiatiatoren van DVS te weinig aandacht was voor plantbased food, ondanks burgerbehoeften. Langs de rijroute van de koninklijke glazen koets werden gratis Veggie Whoppers uitgedeeld samen met Burger King, de restaurantketen die al sinds 2019 nauw met De Vegetarische Slager samenwerkt en de laatste jaren veel stappen heeft gezet om meer plantaardige opties op het menu aan te bieden. Daarnaast krijgt in de actieperiode iedereen bij aankoop van een actieproduct in de supermarkt, een gratis Veggie Whopper.
De Vegetarische Slager stelt dat tijdens de Troonrede onvoldoende aandacht uitging naar de toegankelijkheid van vegetarisch vlees, terwijl uit onderzoek van ProVeg en Kieskompas blijkt dat een ruime meerderheid van de Nederlanders vindt dat we minder dierlijke producten moeten consumeren. Bovendien wil bijna driekwart van de respondenten meer plantaardige producten in de supermarkten en horeca.
Partnership voor toegankelijker vegetarisch vlees
Om ook de Nederlanders te bereiken die niet op Prinsjesdag in Den Haag waren, kan iedereen als gezegd tijdens de actieperiode* een gratis Veggie Whopper halen na de aanschaf van een plantaardige burger van De Vegetarische Slager in de supermarkt. 'Deze bewustwordingsactie is een belangrijke mijlpaal in het vijfjarige partnership tussen De Vegetarische Slager en Burger King. Na de start van deze samenwerking in 2019, toen de eerste plantaardige Whopper over de toonbank ging, bevat het plantaardige Burger King-menu nu maar liefst twintig opties. De roep om toegankelijker plantaardig eten neemt met de dag toe. Zo wil ondertussen maar liefst driekwart van de Nederlanders meer plantaardige opties in supermarkten en restaurants', zegt Rutger Rozendaal, CEO bij De Vegetarische Slager. 'We willen graag dat dit onderwerp meer aandacht krijgt vanuit de politiek. Daarom nemen wij met ons Leckerste Burgerinitiatief ooit het heft in eigen handen en geven wij burgers de mogelijkheid vleesalternatieven gratis te proberen. We zijn er ontzettend trots op dat we dit samen met onze vertrouwde partner Burger King kunnen doen.'
Burgerinitiatief breed zichtbaar
Naast de sampling op afgelopen Prinsjesdag en de supermarktactie, komt het Burgerinitiatief ook op andere manieren tot leven. Zo maken De Vegetarische Slager en Burger King de bewustwordingsactie zichtbaar via een uitgebreide out-of-home-campagne in Den Haag, hun eigen sociale mediakanalen en die van aansprekende influencers, aldus de Vegetarische Slager.
(PvWK)
* De actieperiode is tussen 9 september 2024 en 1 december 2024, zolang de voorraad strekt.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vega
- Vegie Whopper
- Vegetarische Slager
- Leckerste Burgerinitiatief
- Whopper
- merkactivisme
- Next Merkenbouwer
- Rutger Rozendaal
- Burger King
- plantedbased
- Prinsjesdag
- ProVeg
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Let It Rib viert spareribs zonder gene
- [column] Minder wijzen meer verbinden: duurzaam merkdenken in...
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
- Hands Off kiest koe als boegbeeld in... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management