De marketinglessen van de beste pizzabakker

De marketinglessen van de beste pizzabakker
  • Food-en-retail
  • 17 mrt 2014 @ 12:15
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • FoodMarketing

De ene pizzabakker is de andere niet. En Amsterdammer Philippe Vorst is werkelijk uniek in zijn soort. Zijn doctoraalscriptie bedrijfskunde was 21 jaar geleden het businessplan voor de onderneming die de econoom samen met zijn broer en schoolvriend is gestart. Op de Spuistraat is nog altijd de eerste vestiging gevestigd, maar niet langer in eigen beheer.

De CEO en eigenaar bakt anno 2014 in 130 franchisevestigingen 4,3 miljoen pizza’s per jaar en 1,1 miljoen slices en bereikt een consumentenomzet van 46 miljoen euro. Maar liefst 70% van de bestellingen verloopt via de website. New York Pizza mag dan wel niet de grootste van Nederland zijn, maar de keten groeit al enkele jaren in termen van omzet per vestiging. Dat is ongelofelijk knap en dwingt respect af. Ook bij ‘aartsvijand’ Domino’s Pizza die volgens het klassieke concurrent-denken reageert op elke stap die de nummer twee neemt. Philippe Vorst en zijn team kijken liever naar de klant.

Philippe Vorst is geen Roland Kahn. Hij stelt zich naar buiten toe bescheiden op, maar ondertussen weet hij precies wat hij doet en laat hij zich door niemand tegen houden. Een sluwe zakenman die uiterst behendig en gefocust zijn imperium uitbouwt. Niet het pizza bakken is zijn passie. Dat laat hij liever over aan zijn franchisenemers. Waar hij echt enthousiast van wordt zijn marketing en concepten bedenken. Aan de kastdeur in zijn werkkamer hangt een A4-tje. Hierop staan 5 criteria die de basis vormen voor elke beslissing om te groeien en vernieuwen: aanbieding, doelgroep, behoefte, moment/timing en relevantie.

Het besluit om vanaf maandag 17 maart 2014 opnieuw de Duitse markt te betreden met New York Pizza Delivery is door dezelfde filter gegaan. Dit keer laat Vorst de operatie niet over aan een Duitse ondernemer of een master franchiser. Dit is geen voorzichtige teen in het water, maar een weloverwogen aanvalsstrategie. De zaak in Keulen wordt in eigen beheer gedraaid door een Nederlander. Een militaire operatie waar werkelijk over alles is nagedacht, gewikt en gewogen. De Duitse consument is tot op het bot geanalyseerd en een fikse oorlogskas is beschikbaar. Alle marketingpower en kennis wordt de komende 12 maanden uit de kast gehaald om van die ene vestiging een succes van te maken. Er zijn bijna geen volwassen pizzaketens in die enorme Duitse markt, de grootste partij telt slechts 200 vestigingen. Een ander voordeel voor de Hollanders is dat er nauwelijks aan marketing en branding wordt gedaan. Toch kan het avontuur mislukken. De prijzen die over de grens voor pizza’s worden betaald liggen veel lager. En Domino’s Engeland, dat de afgelopen jaren 28 miljoen euro verlies heeft gedraaid op het Duitse avontuur, gaat het opnieuw proberen. Het is dus een kwestie van gecalculeerd risico nemen, er bovenop zitten en bereid zijn om marge in te leveren. Veel marge. Die eerste delivery in Keulen is voor Philippe Vorst een investering in de toekomst. Je moet wel wil je internationaal actief zijn met een schaalbaar format in een markt vol met grijze muizen.


Philippe Vorst (45) heb ik de afgelopen tijd leren kennen als een ondernemer die zijn kennis en ervaring niet voor zichzelf houdt, maar graag wil delen. Dat heeft geleid tot het boek ‘De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker’. De aanbeveling is geschreven door professor Mirjam van Praag, hoogleraar ondernemerschap in Kopenhagen. Zij noemt Vorst een rolmodel voor studenten die willen ondernemen. Hij is het voorbeeld dat je met een universitaire opleiding op hoog niveau kunt ondernemen en met een tastbaar product succes bereiken in een markt die mensen associëren met laagdrempeligheid. Houd Philippe Vorst in de gaten.
 

Rupert Parker Brady
retailstrateeg

Philippe Vorst, getekend door een leven in de pizza-wereld.

Kijkje in een NYP-filiaal.

Nieuw boek van Parker Brady c.s. over NYP. Meer info klik hier.

 



Rupert Parker Brady

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken