Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame
- Food-en-retail
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - FoodCampagnes
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Kees Klomp
Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Toen Rabo aankondigde dat ze het allemaal anders gingen doen met 'communicatie-coalities' had ik de goede hoop dat we dat ook echt terug zouden gaan zien in de communicatie. Niets is minder waar gebleken. De nieuwe campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is volstrekt achterhaalde reclamemeuk.
Rabobank heeft zich laten verleiden om zijn heil te zoeken op de platgetreden weg van de belofte; en iedere zichzelf respecterende reclamemaker weet dat die weg morsdoodlopend is. Consumenten zijn anno 2017 helemaal klaar met grote woorden en doelen. En al helemaal als die door banken worden uitgesproken.
Als Rabobank gewoon had laten zien wat ze al jaren en jaren doén om honger de wereld uit te helpen, was Nederland diep onder de indruk geweest.
Het reclamebureau of die zogenaamde nieuwerwetse communicatie-coalitie had er voor moeten zorgen dat Rabobank begrijpt dat het in de Betekeniseconomie draait om storydoing: om het delen van daadwerkelijke daden in plaats van loze, lege beloften...
Als de consternatie omtrent de Rabobank campagne iéts laat zien, is dat wat mij betreft het failliet van de old school reclamewereld....
Kees Klomp
Purpose Business consultant, mentor, author, speaker & entrepreneur
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- Havas Lemz
- reclamebureau
- Purpose Business consultant
- consternatie
- pitch
- mentor
- megastallen
- old school
- Rabobank
- failliet
- Leendert Bikker
- honger
- Rabo
- voedselprobleem
- Kees Klomp
- campagne
- Betekeniseconomie
- reclamewereld
- bank
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers