Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame
- Food-en-retail
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - FoodCampagnes
- 20 nov 2017 @ 13:50
- Kees Klomp
Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.
Toen Rabo aankondigde dat ze het allemaal anders gingen doen met 'communicatie-coalities' had ik de goede hoop dat we dat ook echt terug zouden gaan zien in de communicatie. Niets is minder waar gebleken. De nieuwe campagne waarover MarketingTribune als eerste vakmedium publiceerde, is volstrekt achterhaalde reclamemeuk.
Rabobank heeft zich laten verleiden om zijn heil te zoeken op de platgetreden weg van de belofte; en iedere zichzelf respecterende reclamemaker weet dat die weg morsdoodlopend is. Consumenten zijn anno 2017 helemaal klaar met grote woorden en doelen. En al helemaal als die door banken worden uitgesproken.
Als Rabobank gewoon had laten zien wat ze al jaren en jaren doén om honger de wereld uit te helpen, was Nederland diep onder de indruk geweest.
Het reclamebureau of die zogenaamde nieuwerwetse communicatie-coalitie had er voor moeten zorgen dat Rabobank begrijpt dat het in de Betekeniseconomie draait om storydoing: om het delen van daadwerkelijke daden in plaats van loze, lege beloften...
Als de consternatie omtrent de Rabobank campagne iéts laat zien, is dat wat mij betreft het failliet van de old school reclamewereld....
Kees Klomp
Purpose Business consultant, mentor, author, speaker & entrepreneur
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- voedselprobleem
- campagne
- Betekeniseconomie
- Rabobank
- old school
- Kees Klomp
- reclamebureau
- honger
- reclamewereld
- Rabo
- consternatie
- bank
- Purpose Business consultant
- megastallen
- Havas Lemz
- mentor
- Leendert Bikker
- pitch
- failliet
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
- BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
- Unilever past duurzaamheidsclaims... 23-10-2025
- Foodinfluencer Veggilaine en Oot... 23-10-2025
- Spar breidt bereik in petrolkanaal... 22-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes




