Biografie Kees Klomp (1968) studeerde Politicologie en Communicatiewetenschap aan de UVA, werkte als strategy director bij FHV/BBDO en Brand Experience Company/TBWA, en was founding partner van Beyond the Line/Y&R. Vanaf 2006 richt Klomp zich met zijn bedrijf Karmanomics exclusief op advisering op het gebied van maatschappelijk-betekenisvol ondernemerschap. Klomp schreef meerdere boeken over dit onderwerp; waaronder het onlangs bij Business Contact verschenen Handboek Betekenisvol Ondernemen.
Kees Klomp

[column] Het is onze Purpose om het leven als grootste goed te (h)erkennen
Met dank aan de mooie mensen van 'INNNER' woonde ik een Masterclass Natural Intelligence van Leen Gorissen bij. Leen nam ons mee door allerlei voorbeelden van natuurlijke wijsheid en intelligentie die véél, véél ouder zijn dan wij mensen. Vooral het voorbeeld van de whale pump maakte diépe indruk op me.

[column] Zijn we echt zo afgescheiden en onvolkomen?
Het vermogen om een positieve impact te maken wordt een onlosmakelijk onderdeel van het zakelijke domein. Maatschappelijk betekenisvol wil zeggen: zakelijk waardevol in de 'Betekeniseconomie'.

[column] Zwitserland overweegt verbod op vee-industrie
De Zwitserse bevolking stapt binnenkort naar de stembus om te stemmen over een verbod op de vee-industrie. Dit is het gevolg van een landelijke petitie die meer dan 100.000 keer werd ondertekend. Een goede zaak, betoogt Kees Klomp. Juist om vandaag over na te denken.

[column] Unox lanceert vegetarische versie van beroemde rookworst
In aanloop naar Dierendag lezen we: Unox lanceert vegetarische versie van beroemde rookworst. Kees Klomp: 'Dit is een prachtig voorbeeld van wat ik incarnatie noem: innovatie in de Betekeniseconomie.'

[update] ING kanshebber grootste Purpose-misser
Het gepruts van corporates in het kader van hun pogingen om een graantje mee te pikken van de Betekeniseconomie is soms gewoon aandoenlijk. Er zou eigenlijk een prijs moeten komen voor de grootste Purpose-misser.

Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nogal kritisch ben over de manier waarop Simon Sinek de term purpose heeft vereenzelvigd met de 'why?' van bedrijven.

[Kees Klomp] Vandaag lanceren we de Wereldbol
Het maatschappelijke probleem van honger heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven. Het was honger dat mijn maatschappelijke engagement ontwaakte. Ik kan me goed herinneren dat er in mijn jeugd voor het eerst mensen stierven van de honger. Tijd voor actie!

Nieuwe Rabobank-campagne is failliet van old school reclame
Ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden over de nieuwe Rabobank-campagne. Ik heb vooral veel kritische reacties gehoord, en dus bevestiging van de beslissing van de Reclame Code Commissie om de campagne te verbieden. Maar ik wil hierbij toch een lans breken voor de Rabobank. Ik werk al jaren voor/met de Rabobank en weet dus uit eigen ervaring dat de bank echt héél véél doet aan voedselzekerheid-gerelateerde projecten. Ik vind ook dat de nieuwe campagne en de belofte om het voedselprobleem de wereld uit te helpen de plank mis slaat, maar dat is wat mij betreft vooral te danken aan de onkunde van de reclamemakers die daarvoor verantwoordelijk zijn.

Heineken&Pepsi: marketing van de toekomst moet vanuit de basis komen
In het prille begin van de jaren ’90 begon mijn loopbaan in de wondere wereld van marketingcommuncatie-advies, met een baan bij FHV/BBDO. Ik was bij FHV/BBDO terecht gekomen door een zoektocht die gepaard ging met mijn scriptie over hiphop; en hoe deze van een zwarte subcultuur – destijds – veranderde in witte massacultuur. Eén van de aspecten van het zogenaamde massificatieproces dat in die tijd plaatsvond, was dat merken hiphop tamelijk massaal gingen gebruiken in reclame.

Constructieve destructie
Ik deelde onlangs het podium met hoogleraar Economische Geografie prof. dr. Oedzge Atzema. Tijdens zijn presentatie, refereerde de heer Atzema aan de immer geldende invloed van de goede oude Schumpeter en diens theorie van de Creatieve Destructie. Creatieve destructie is een economisch proces van continue innovatie, waarbij succesvolle nieuwe toepassingen de oude vernietigen en vervangen. Bedrijven bedenken nieuwe toepassingen die de bestaande toepassingen achterhaald en overbodig maken. Volgens Schumpeter vindt er een voortdurend proces plaats van opkomst en ondergang, waarbij oude bedrijven – middels innovatie - worden vernietigd door nieuwe. Volgens Schumpeter was -en is- technische innovatie de enige échte bron van economische groei.

Vergeet de WHY - Purpose gaat over WHAT
Je kon er op wachten. Met alle positieve aandacht die er voor de Betekeniseconomie is, springen bedrijven massaal op de bandwagon die purpose heet. Overal en nergens hoor en zie je bedrijven die hun purpose presenteren, en die ons laten weten vanuit purpose te opereren. Dat doen ze eigenlijk zonder uitzondering op de conventionele manier; met de insteek, marketing en de intentie om er financieel beter van te worden. Méér purpose = méér profit is het devies.

De betekenisvolle inhaker
Een paar uur nadat president Donald Trump de grenzen van Amerika had gesloten voor inwoners uit een zevental moslimlanden, kwam Airbnb op de proppen met het initiatief om gestrande reizigers te voorzien van gratis onderdak. Het initiatief ging binnen de kortste tijd viral en kon op veel enthousiaste reacties en internationale bijval rekenen. Hier zeven sterke cases van betekenisvolle inhakers.

Adidas goes Purposewashing
Adidas heeft een nieuwe commercial waar een hoop om te doen is. Ten eerste omdat het door een student is gemaakt. Eugen Merher – student aan een filmacademie in Duitsland – kreeg de opdracht om een commercial te maken voor maximaal 3.500 euro. Merher liet zich inspireren door een hoogbejaard familielid en bedacht een verhaal van een marathonrenner die duidelijk ongelukkig is over zijn leven in een verzorgingshuis. We zien hem verwoede pogingen doen om al rennende op Adidas-schoenen het pand te verlaten.

Ethiek is het nieuwe concurrentiemiddel
Alhoewel fair trade al sinds de jaren ’40 van de vorige eeuw bestaat in kleinschalige kerkelijke kringen, en in de jaren ’60 van de vorige eeuw voor het eerst op de politieke agenda stond, heeft het met de introductie van het fair trade keurmerk Max Havelaar in 1988 grootschalige invloed gekregen op het Nederlandse productie en consumptielandschap.

Purpose is het gat in de markt
Iedere consumentenmarkt heeft traditioneel en universeel eenzelfde opbouw met een drietal waarde-posities. Iedere markt bestaat altijd een relatief kleine bovenkant van 1) premium-aanbieders, 2) een relatief kleine onderkant van prijsvechters, en 3) een groot midden met mainstream-aanbieders. Daar ga ik deze column op in.

Twix is niks
Toen ik 25 jaar geleden bij FHV/BBDO begon in het marketingcommunicatieadvies-vak, werd er vol bewondering gekeken naar de marketing-kwaliteiten van de grote multinationals. De wetmatigheid toen, was dat de slimste marketing-jongens en meisjes voor de grootste merken werkten. FHV/BBDO werkte in die tijd voor vele grote multinationals, en ik kan me goede, scherpe en inhoudelijke marketing-discussies met mijn klanten/opdrachtgevers herinneren…

De P van Prijs: Duurder Is Beter
Bij betekenisvol ondernemen draait succes om de maatschappelijke waarde die het bedrijf middels de bedrijfsvoering weet te creëren. Het gevolg daarvan is dat de producten van betekenisvolle ondernemingen duurder zijn dan gemiddeld. Betekenisvolle producten zijn immers producten met een hogere ethische kwaliteit; ze zijn sociaal en/of ecologisch beter dan gemiddeld.

Minimum Viable Profit: het winst-beginsel van de Betekeniseconomie
Conventionele business bestaat bij gratie van het minimaliseren van belemmeringen. Anders gezegd: alles staat altijd in het teken van het minimaliseren van kosten. Kan iets goedkoper, dan zal een ondernemer daar automatisch voor kiezen. Om zoveel mogelijk winst te maken moeten de opbrengsten/baten zo hoog/maximaal mogelijk, en de kosten/lasten zo laag/minimaal mogelijk worden gehouden. Hoe groter de marge tussen beiden, hoe winstgevender en succesvoller het bedrijf. Ja toch? Zo hoort het toch? Dit hebben we toch allemaal op school geleerd als hét economische basisbeginsel?

[longread preview] Betekenismarketing
We staan op de drempel van een nieuw socio-economisch tijdperk die het doen en laten van bedrijven ingrijpend gaat veranderen: de Betekeniseconomie. In de Betekeniseconomie wordt de maatschappelijke rol van bedrijven primair waarde-bepalend. We willen steeds nadrukkelijker bedrijven die de wereld niet kapot maken en/of de mensheid bedreigen ten faveure van een klein aantal aandeelhouders, maar bedrijven die alles en iedereen vooruithelpen; betekenisvolle bedrijven. Bedrijven gaan zich daarom steeds vaker storten op maatschappelijke issues, en hun bedrijfsvoering gebruiken om constructief te interveniëren.

'When you drive, never drink'... Heineken: dat kan beter
Ik heb te doen met Heineken. Het vlaggenschip van de Nederlandse marketing is de afgelopen jaren diep, diep gezonken. Zo gaan de commercials van Heineken tegenwoordig he-le-maal nergens meer over. Heineken-commercials waren ooit qua humor, spitsvondigheid en esthetiek legendarisch; nu zijn ze alleen nog maar dun en duur. Gebakken lucht XL. En ook qua product-innovatie is Heineken de weg kwijt. Hoe kan het beter?

Geef de vleesvervanger smoel
Laat ik eerst en vooral stellen dat iedereen natuurlijk zelf moet bepalen of hij/zij wel/niet vlees eet. Deze column is geen oproep om vegetariër of veganist te worden. Noch een poging om vleesvervangers te promoten. Maar het Guardian stuk en de kop ervan waarop deze column is gebaseerd, zijn feitelijk gezien wél waar. Ongemakkelijk waar.
- AlgemeenNieuws [interview] Marketeer Ilse Kaljee...Nieuws Hoe een lokaal verhaal met nationale...Nieuws Tien marketingtrends in 2026 volgens...Nieuws Marketingfacts lanceert digitale...Weblog [column] Waarom marketeers dringend...Nieuws Patagonia onthult eerste impactrapport
- B2BNieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...Nieuws M&A-markt digitale bureaus versnelt...Nieuws Marketingtransfers week 44, 2025
- BureausNieuws FMI rebrandt naar Sour SupplierNieuws Vattenfall verlengt...Nieuws Nederland ervaart grootschalige...Nieuws Ruilen? Niet bij deze bonNieuws Nederland blijkt liever dan gedacht...Nieuws VRT toont harde realiteit achter ‘ik...
- ContentmarketingNieuws Zero Gravity Drone eert hoofdstad...Nieuws Kerst 2025: Marks and Spencer gaat...Nieuws Plus vernieuwt merkbelofte en...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...Nieuws Kinderpostzegels en KPN starten...Nieuws Marketeer Kya de Booij over Jack...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws 42 organisaties lanceren GroenGezondNieuws Hema zet duurzame beauty in de...Nieuws [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve...Weblog [column] Waarom authentiek zijn niet...Nieuws Action breidt Europees netwerk...Nieuws Albert Heijn viert komst Sint met...
- MediaNieuws Makers Oogappels benoemd tot Vriend...Nieuws Talpa Media verbindt versnipperd...Weblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...Nieuws Short-form kan de basis vormen voor...Nieuws Aanzienlijke stijging in positieve...
- Online MarketingNieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...Nieuws Identity Games kiest voor speelse...Nieuws [onderzoek] Ruim helft jongeren...Nieuws Hoe Moneybird emotie boven product...Weblog [column] Marketingfacts Focus #10
- SponsoringNieuws TeamKPN Sportfonds maakt zich op...Nieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- 42 organisaties lanceren GroenGezond19-11-2025
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025





