Vergeet de WHY - Purpose gaat over WHAT

Vergeet de WHY - Purpose gaat over WHAT
  • Food-en-retail
  • 1 mrt 2017 @ 11:38
  • Link
  • Kees Klomp
    Kees Klomp

    Zelfstandig adviseur
    Karmanomics
  • MVOMarketing

Je kon er op wachten. Met alle positieve aandacht die er voor de Betekeniseconomie is, springen bedrijven massaal op de bandwagon die purpose heet. Overal en nergens hoor en zie je bedrijven die hun purpose presenteren, en die ons laten weten vanuit purpose te opereren. Dat doen ze eigenlijk zonder uitzondering op de conventionele manier; met de insteek, marketing en de intentie om er financieel beter van te worden. Méér purpose = méér profit is het devies.

'Purpose' is voor het leeuwendeel van de bedrijven niet meer dan het nieuwste kunstje om de winst te maximaliseren; een manier om ons consumenten aan te zetten tot kopen.  

Daarom was ik dan ook erg blij toen ik onlangs het kritische Huffington Post-artikel The 5 Sins of Whywashing las, waarin een oproep wordt gedaan om de term purpose niet te misbruiken. Het werd de hoogste tijd…

Ik heb voor het schrijven van mijn Handboek Betekenisvol Ondernemen – het nieuwe ondernemers-paradigma, gebaseerd op de opkomende Betekeniseconomie – langdurig en grondig onderzoek gedaan naar het fenomeen purpose. Dit omdat dat aan de Betekeniseconomie en betekenisvol ondernemen ten grondslag ligt.

Purpose wordt vaak geassocieerd met het hebben van een hoger doel. Met iets waar je naar op zoek moet. Met het hoofd. Mede ingegeven door de hype rondom Simon Sinek en diens Golden Circle-gedachtegoed, barst het van de directiekamers waarin de dames en heren directeuren met elkaar bepalen wat de WHY? van het bedrijf zou moeten zijn. Om een aantal verhitte discussies en volle flip-over’s later met een aantal – dure - woorden op de proppen te komen die de raison d’etre van het bedrijf zouden moeten vertellen aan ons consumenten. Maar purpose is helemaal niet iets wat je met je hoofd doet; wat je kunt vinden. Purpose vindt jou. Purpose is iets wat je in je hart voelt als je iets doet waarmee je je eigen belang overstijgt; een gevoel van vervulling en voldoening. Het ontstaat en bestaat bij gratie van een bepaalde altruïstische actie. Het draait – kortom – alleen maar om WHAT?!!! Purpose is onderdeel van onze welzijns-biologie. Het is puur nattuur menselijk oerinstinct gericht op het versterken van de groep. Het heeft dan ook helemaal niéts-maar-dan-ook-niets te maken met zelf-realisatie. Het is juist het tegenovergestelde; ander-realisatie. Het vindt altijd buiten je-zelf plaats! 

Purpose is pas purpose als er zelf-opoffering of zelf-overstijging heeft plaatsgevonden. Kortom; purpose is niet WAAROM besta ik? Maar WAT heb ik voor de ander over? WAT doe ik voor de ander? 

Daarmee gaan bij mij ook meteen álle rode vlaggen omhoog als ik lees dat bedrijven met purpose in de weer gaan om hogere winsten behalen. Dat kán niet gaan over purpose. Dat is immers geheel-en-al zelf-gericht. Bedrijven die écht met purpose in de weer zijn maken lagere winsten. Tenminste; lagere financiële winsten. Ze offeren een deel van hun belangen op om andere prestaties – sociale en/of ecologische prestatie – te bewerkstelligen. Bedrijven die écht met purpose werken, laten zich niet langer regeren door het eigenbelang van een select groepje aandeelhouders, maar door het algemene belang van de mensheid en/of de planeet. De ander! Dát is purpose! Dat zijn écht betekenisvolle bedrijven. De rest is gewoon dezelfde oude wijn in de zoveelste nieuwe zakken. De zoveelste dure woorden voor de zoveelste platte daden...

Kees Klomp
marketingstrateeg



afbeelding: Target Corporation

Kees Klomp
  • Kees Klomp

  • Werkt bij: Karmanomics
  • Functie: Zelfstandig adviseur
  • Website:
  • Profiel »

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken