Constructieve destructie
- Food-en-retail
- 24 mrt 2017 @ 11:07
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - WinkelenMVOMarketing
- 24 mrt 2017 @ 11:07
- Kees Klomp
Ik deelde onlangs het podium met hoogleraar Economische Geografie prof. dr. Oedzge Atzema. Tijdens zijn presentatie, refereerde de heer Atzema aan de immer geldende invloed van de goede oude Schumpeter en diens theorie van de Creatieve Destructie. Creatieve destructie is een economisch proces van continue innovatie, waarbij succesvolle nieuwe toepassingen de oude vernietigen en vervangen. Bedrijven bedenken nieuwe toepassingen die de bestaande toepassingen achterhaald en overbodig maken. Volgens Schumpeter vindt er een voortdurend proces plaats van opkomst en ondergang, waarbij oude bedrijven – middels innovatie - worden vernietigd door nieuwe. Volgens Schumpeter was -en is- technische innovatie de enige échte bron van economische groei.
Schumpeter is nog steeds relevant. Maar met de opkomende 'Betekeniseconomie' misschien wel meer dan ooit. Schumpeter’s Creatieve Destructie evolueert zich tot wat we Constructieve Destructie zouden kunnen noemen. Het gaat namelijk niet langer alleen om innovatie, maar om transformatie. Het gaat niet langer om vernieuwing in de markt, maar om een blijvende/beklijvende verbetering in de maatschappij. Betekenisvolle bedrijven maken hun opmars op basis van de constructieve verandering die ze weten te bewerkstelligen in hun respectievelijke markten. Ze maken furore door hun concurrenten voorbij te streven in maatschappelijke relevantie. Ze komen met producten en diensten op de proppen waarmee het algemene belang beter gediend wordt; producten en diensten die welzijn voor velen genereren. In plaats van louter welvaart voor een select groepje aandeelhouders.
Ik noem dit ook wel de Green Ocean of de Good Ocean: een variant op het wereldberoemde Blue Ocean gedachtegoed van W. Chan Kim en Renée Mauborgne. Het gat in de maatschappij is het nieuwe gat in de markt.
Noem een willekeurige consumentenmarkt, en je kunt/zult er tegenwoordig constructieve aanbieders in aantreffen; bedrijven die consumenten een sociaal en/of ecologisch bijdragend alternatief bieden. We hebben als consument steeds nadrukkelijker de mogelijkheid om te stemmen met onze portemonnee. Het zijn de betekenisvolle ondernemers die nieuw intreden in bestaande markten en deze verrijken en veranderen met prototypische Betekeniseconomie-ontwikkelingen zoals C2C/Circular, B1G1, Recycling, Upcycling, Sharing, Vegetarisme, Veganisme, Net Positive, Fair Trade, Direct Trade, Biologisch, Organic. De producten die deze constructieve ontwikkelingen vertegenwoordigen, winnen snel terrein op de conventionele producten. Onze behoefte aan bedrijven die ons leven verbeteren in plaats van verzieken wordt met de dag groter en dominanter. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de gigantische en snelle opmars van Tony’s Chocolonely in de chocolade-markt. Of Toms in de schoenen-markt. Of Tesla in de auto-markt. Of Triodos in de bancaire-markt. Of VandeBron in de energie-markt. Of Dopper in de water-markt. Of Whole Foods in de supermarkt-markt. Stuk voor stuk bedrijven die bestaan bij gratie van hun vermogen om de bestaande markt te slopen middels constructieve innovatie.
Kees Klomp
marketingstrateeg Karmanomics
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- Direct Trade
- Vegetarisme
- Schumpeter
- ontwikkelingen
- Organic
- Upcycling
- Recycling
- purpose
- Sharing
- betekeniseconomie
- B1G1
- Veganisme
- dominanter
- Biologisch
- Blue Ocean
- C2C/Circular
- Net Positive
- Fair Trade
- creatieve destructie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- MediaMarkt introduceert landelijk... 30-10-2025
- Oatly voorspelt 5 smaaktrends van... 30-10-2025
- FrietHoes versterkt merkpositie met... 29-10-2025
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




