[column] Het is onze Purpose om het leven als grootste goed te (h)erkennen

[column] Het is onze Purpose om het leven als grootste goed te (h)erkennen
  • Algemeen
  • 1 jul 2021 @ 00:01
  • 12528 x gelezen
  • Link
  • Kees Klomp
    Kees Klomp

    Zelfstandig adviseur
    Karmanomics
  • MVOMarketing

Met dank aan de mooie mensen van 'INNNER' woonde ik een Masterclass Natural Intelligence van Leen Gorissen bij. Leen nam ons mee door allerlei voorbeelden van natuurlijke wijsheid en intelligentie die véél, véél ouder zijn dan wij mensen. Vooral het voorbeeld van de whale pump maakte diépe indruk op me.

Ik wist wel dat walvissen een positieve invloed uitoefenen op  klimaatverandering, maar ik had geen benul hoe ongelofelijk ingenieus, veelomvattend en ronduit perféct die invloed is.

Het heeft me nóg meer doen beseffen dat we als mensen op een totaal verkeerd spoor zitten. We worden als mensen gedreven door vooruitgang; het moet altijd beter, meer. Maar het is al perfect. Dat laat de natuur ons elke keer weer zien.

De ultieme oplossing voor klimaatverandering is geen nieuw technologisch wonder, maar de stokoude walvis. Earthtech noemt Leen dit. We moeten onze focus verschuiven van vooruitgang naar thuiskomst; van verbeteren naar begrijpen.

En het heeft me tenminste nóg duidelijker gemaakt, dat ik Betekeniseconomie moet durven te positioneren als 'economische ecologie'. Ik denk dat we nog een stap verder moeten gaan dan de ecologische economie die door econoom Herman Daly is geïntroduceerd. De economie van de toekomst is toegepaste ecologie. Het is tijd voor post-economics, ook in marketing. Het is tijd om het menselijk metabolisme te overstijgen en plaats te laten maken voor het natuurlijke metabolisme. Economie dus niet als dismal science maar als aligned science.

De natuur is er niet om door mensen te worden gecontroleerd of geëxploiteerd. Wij mensen zijn er om ons in het grotere, natuurlijke geheel te integreren. Het is onze/de bedoeling (Purpose) om het leven als grootste goed te (h)erkennen en te dienen. En als we dat doen door ons eigenbelang te overstijgen, ervaren we zingeving (Meaning).

Kees Klomp
merkstrateeg en lector Erasmus Betekeniseconomie

 



Kees Klomp
  • Kees Klomp

  • Werkt bij: Karmanomics
  • Functie: Zelfstandig adviseur
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken