De betekenisvolle inhaker

De betekenisvolle inhaker
  • Food-en-retail
  • 8 feb 2017 @ 15:45
  • Link
  • Kees Klomp
    Kees Klomp

    Zelfstandig adviseur
    Karmanomics
  • MarketingPolitiek

Een paar uur nadat president Donald Trump de grenzen van Amerika had gesloten voor inwoners uit een zevental moslimlanden, kwam Airbnb op de proppen met het initiatief om gestrande reizigers te voorzien van gratis onderdak. Het initiatief ging binnen de kortste tijd viral en kon op veel enthousiaste reacties en internationale bijval rekenen. Hier zeven sterke cases van betekenisvolle inhakers.

De actie van Airbnb was geen toeval. Ik voorspel dat we dit soort acties – betekenisvolle inhakers – nog veel zullen gaan zien de komende tijd. Sterker nog; ik denk dat deze vorm van betekenisvol business activisme de creatieve boventoon gaat voeren. Aangezien de maatschappij c.q. de leefwereld het belangrijkste domein van aandacht vormt in de Betekeniseconomie voor zowel producenten als consumenten, is het positief inhaken op een belangrijke gebeurtenis de manier om als merk in het hart van mensen te raken.

Bij deze wil ik een aantal legendarische betekenisvolle inhakers de revue laten passeren …

Na de allesverwoestende orkaan Katrina waren vele duizenden mensen dakloos geworden in New Orleans. Als reactie kwam het wasmiddelenmerk Tide van P&G op de proppen met een mobiele wasserette - Loads of Hope – zodat mensen toch in staat waren hun kleding te wassen. Ondertussen is Loads of Hope een begrip in Amerika en reeds bij verschillende andere rampen actief geweest; heeft het meer dan 50.000 families geholpen, en is het ondertussen ook buiten de Amerikaanse staatsgrenzen actief. Kijk hier!

Een variatie hierop is de Power Relief Truck (foto boven) van batterijgigant Duracell. Na grote natuurrampen is er vaak geen elektriciteit, die juist wel essentieel is om basaal reddingswerk of opbouwwerk te kunnen doen. Daarom ontwikkelde Duracell na orkaan Sandy een soort van mobiele elektriciteitscentrale in de vorm van een truck die ingezet kan worden in deze situaties.  Kijk hier!

Na de allesvernietigende tsunami in Japan, introduceerde Google met de Person Finder; een zoekmachine waarmee mensen in crisissituaties elkaar makkelijker kunnen vinden. Kijk hier!

Om een openlijk standpunt in te nemen wat gelijke rechten voor de LGBT gemeenschap betreft, introduceerde Burger King een in fleurige regenboogkleuren verpakte Proud Whopper tijdens de Pride Week in o.a. Amerika en Australië. Een variatie hierop staat op naam van Ben & Jerry’s, die onmiddellijk na de legalisatie van het homohuwelijk in de Amerikaanse staat Vermont inhaakten, en hun successmaak Chubby Hubby veranderden in Hubby Hubby. Een luid en duidelijk statement!  

Toen de Verenigde Naties in 2010 met een onderzoek op de proppen kwam waaruit bleek dat er wereldwijd maar liefst 2 miljard kinderen waren zonder toegang tot schoon drinkwater, kwam Unicef met een briljante inhaker om de aandacht van de VN-bestuursleden even extra op dit probleem te vestigen. In New York in de buurt van het VN-gebouw plaatste de NGO vending machines waaruit voor één keer geen gewoon water te koop was, maar water dat expres was vervuilt met allerlei ziektes zoals tyfus, cholera en dengue. Kijk hier!

Om aandacht te vestigen op het maatschappelijke probleem van eenzaamheid, introduceerde Innocent in 2003 The Big Knit. Alle flesjes werden verkocht met karakteristieke gebreide mutsjes. De mutsjes zijn ondertussen een langlopend en internationaal succesnummer. Kijk hier!

Misschien wel de allermooiste betekenisvolle inhaker ooit staat op naam van Human Right Watch. Om aandacht te vragen voor de beroerde mensenrechtensituatie in Burma – waar in 2010 een golf van arrestaties leidde tot 2100 politieke gevangenen – kwamen zij met een zeer spraakmakende foto-expositie-petitie in New York’s Grand Central station op de proppen. In een installatie waren 200 cellen van politieke gevangen te zien; middels een pen die dienst deed als tralie konden mensen de gevangen bevrijden. Kijk maar hieronder.

Kees Klomp
marketingstrateeg Karmanomics

 

 



Kees Klomp
  • Kees Klomp

  • Werkt bij: Karmanomics
  • Functie: Zelfstandig adviseur
  • Website:
  • Profiel »

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken