De verzendverpakking als goede binnenkomer

De verzendverpakking als goede binnenkomer
  • Food-en-retail
  • 8 mei 2018 @ 11:34
  • 15896 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • CreatiePackaging

Lever jij je producten af in een kale kartonnen doos, of kies je voor een maatwerk cadeaudoos met een mooie bedrukking? De keuze die je maakt, bepaalt hoe je als afzender wordt ontvangen.

Wil je in de smaak vallen en een onvergetelijke indruk maken? Ik geef je vijf tips voor een goede verzendverpakking die binnenkomt én blijft hangen.

1. Zorg voor herkenning. Het is belangrijk dat je je merk laadt richting de consument. De juiste verzendverpakking helpt je hierbij. Een ‘standaard’ kartonnen doos kan echt niet meer. Kies voor een opvallende knalkleur of pas veredelingstechnieken toe, zoals embossing en uv lak. Vergeet hierbij niet, dat de afwerking bepalend is, voor het beeld dat je als afzender oproept. Ga je voor een premium, basic of natural look?

2. Maak indruk. Maak het uitpakken extra bijzonder, bijvoorbeeld door een persoonlijke boodschap, lekker luchtje of fun-element toe te voegen aan de verzendverpakking. Humor werkt uitstekend om mensen te binden aan je bedrijf. Zo legt Coolblue op grappige wijze uit, hoe je de doos moet openen en wat je vooral niet moet doen. Het gebruik van een bijl is bijvoorbeeld uitgesloten. Humor met een knipoog dus. Je kunt het uitpakken ook opleuken door het product in te pakken als een cadeautje.

3. Maak het gemakkelijk. Voor jezelf en voor de klant. Vereenvoudig het retourproces door te kiezen voor een verzenddoos of verzendzak met een retourstrip. Dat voorkomt een hoop ergernissen bij de klant en verkleint de kans op schade aan retourpakketten. De klant gebruikt namelijk een geschikte verzendverpakking voor de retourzending, in plaats van een zelf in elkaar geflanste retouroplossing.

4. Doe goed. Consumenten hebben steeds meer oog voor duurzaamheid en het milieu. Te veel verpakkingsmateriaal is voor veel mensen een bron van ergernis. Een doos, in een doos, in een doos, rondom dichtgeplakt met tape? Daar scoor je geen punten mee. Wees daarom spaarzaam met het verpakkingsmateriaal en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk lucht verpakt. Verzendverpakkingen op maat hebben de toekomst en er bestaan inmiddels verschillende slimme ‘on demand’ oplossingen, waarmee je voor elk afzonderlijk product een passende verzendverpakking kunt maken.

5. Roep op tot social sharing. Een opvallende, onderscheidende verzendverpakking, stimuleert social sharing. Consumenten maken foto’s of zelfs complete uitpakfilmpjes en plaatsen deze online. Wil je zeker weten dat mensen jouw verzendverpakking massaal delen? Naast een gaaf, opvallend ontwerp kun je ook een leuke actie toevoegen aan de verzendverpakking. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de Pakketpret-actie van Coolblue (#pakketpret), waarbij consumenten worden uitgedaagd om iets leuks te maken van de verzendoos en kans maken op een prijs. Sinds eind vorig jaar kun je ook creatief aan de slag met de verzenddozen van HEMA (#HEMAbeestenbende) . Op de verzenddozen staan dierensjablonen afgebeeld. Klanten kunnen de sjablonen uitknippen en in elkaar zetten. Door de verzenddoos op deze manier een tweede leven te geven ben je meteen goed bezig (punt 4).

Ken jij voorbeelden van verzendverpakkingen die garant staan voor een goede binnenkomer? En hoe wordt dit bereikt?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken