[column] Packaging verdient een eigen plekje in de marketingmix

[column] Packaging verdient een eigen plekje in de marketingmix
  • Food-en-retail
  • 17 sep 2019 @ 10:55
  • 10609 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • StrategiePackaging

De verpakking vormt in veel gevallen het centrale punt van de klantbeleving en is cruciaal voor jouw succes. Dat vraagt om een goede (marketing)strategie. Van vier naar vijf P’s in de marketingmix.

Je zou de verpakking kunnen plaatsen onder Product. Beide onderdelen zijn feitelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je zou Packaging ook kunnen plaatsen onder Promotie. Hieronder vallen alle factoren die een product, dienst of merk onder de aandacht brengen. De verpakking is hiervoor een uitstekend middel. Sterker nog: de verpakking is in veel gevallen cruciaal voor jouw succes. Dit gaat verder dan alleen een verleidelijk design: er gaat een hele strategie schuil achter een goede verpakking. Daarom verdient de verpakking een eigen plekje in de marketingmix.  

De rol van Packaging
Er bestaat geen blauwdruk voor de perfecte verpakking. Een goede verpakking is sterk product- en contextafhankelijk en verschilt per doelgroep. De verpakking is een visuele vertaling van jouw merkwaarden, waarbij je rekening moet houden met associaties die kleuren en materialen (onbewust) oproepen. Sta je voor luxe, ambacht of ben je juist een prijsvechter? Een zwarte verpakking roept al snel een gevoel van luxe op. Niet voor niets zien we deze ‘kleur’ veel terug op de verpakking van premium merken. Denk je aan ambacht, dan denk je al snel aan bruine, papieren zakken of vellen. Geel wordt doorgaans geassocieerd met goedkoop.
Daarnaast is de verpakking een onmisbare schakel in de keten. Een verpakking moet niet alleen mooi zijn, maar ook efficiënt met oog op verwerking, opslag en transport, en het product optimaal beschermen. En helemaal van nu: de verpakking moet duurzaam zijn.

Uitdagend eisenpakket
Het grote eisenpakket stelt fabrikanten voor verschillende uitdagingen. Minder verpakkingsmateriaal (vanuit de duurzaamheidseis) kan inboeten op de stevigheid van de verpakking (beschermingseis). Gelukkig staan de ontwikkelingen op dit gebied niet stil. We zien bijvoorbeeld steeds dunnere folies op de markt met dezelfde verwerkings- en kwaliteitseigenschappen als hun voorlopers.
Het begin is er, maar als het om verpakken gaat heb je waarschijnlijk altijd met tegengestelde eisen te maken. Zorg voor een goede balans en beschouw je verpakking als een essentieel onderdeel van de marketingmix. Dat is het begin van een succesvolle verpakking.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken