[column] Supermarktuitje

[column] Supermarktuitje
  • Food-en-retail
  • 20 aug 2021 @ 08:00
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • Retail

De zomervakantie zit er weer (bijna) op. Na alle coronabeperkingen, konden we eindelijk weer eens een paar weekjes toeristisch rondtoeren. Rood, oranje, geel en groen, in Europa is altijd wat te doen. Strand, bergen, oude stadjes of… lekker naar de supermarkt. Misschien wel het leukste uitje.

Mijn woonplaats is - naast wijnwinkels - goed voorzien van supermarkten. Lidl, Vomar, Deen (binnenkort Dekamarkt), Nettorama en voor de biologisch geëngageerden onder ons: Ekoplaza. En natuurlijk Albert Heijn. De Zaanse grootgrutter is met vier vestigingen ruim vertegenwoordigd. Van een AH to go tot en met een wat in het dorp ‘grote’ Albert Heijn wordt genoemd. Kortom, ik woon in een behoorlijk blauw dorp. Maar daar komt in het najaar verandering in, want ‘geel’ doet z’n intrede: Jumbo opent hier namelijk binnenkort z’n eerste vestiging. En wel pál tegenover de ingang van bovengenoemde grote Albert Heijn. In een zeer zichtbaar pand: de voormalige Hema.

Interessant
Dat er zich in het dorp wéér een supermarkt vestigt, krijgt vanuit diverse kanten - burgers, maar ook winkeliers - kritiek. Toch breken er met de komst van de Jumbo in het voormalige Hema-pand interessante tijden aan. Niet alleen voor de consument in het algemeen, maar zeker ook voor de meer professioneel in (food-)retail geïnteresseerden. Hoe gaan de twee Nederlandse supermarktreuzen zich in ons dorp tot elkaar verhouden? Gaat de ambitieuze uitdager Jumbo zwaar in het offensief en dwingt het daarmee overbuurman Albert Heijn in het defensief? Of kiest juist marktleider Albert Heijn voor de aanval, erop vertrouwend dat dat de beste verdediging is?

Benieuwd
Mijn gevoel zegt dat dit laatste niet gaat gebeuren. Anders zou die aanval inmiddels wel zijn ingezet en dat is tot op heden nog niet gebeurd. Goed, de grote Albert Heijn is recent geheel verbouwd en ziet er state of the art uit, maar daar blijft het dan ook bij. Tot op heden merk ik niets dat zou kunnen duiden op een preventief offensief. Nieuwkomer Jumbo zal met nieuwsgierigheid door de dorpsbewoners worden ontvangen. Benieuwd naar wat het te bieden heeft, qua product, qua prijs, qua service. Daarnaast ben ik zelf benieuwd naar in hoeverre Jumbo troeven gaat inzetten als dochter La Place (Express) en een deel van het Hema-assortiment. Per slot van rekening is de familie Van Eerd, naast eigenaar van Jumbo, ook deels eigenaar van Hema.
 

Buitenlands
Kortom, de hevige concurrentie tussen blauw en geel, die zich op landelijk niveau afspeelt, vindt straks concreet z’n beslag op lokaal niveau. Zichtbaar én spannend! Het geeft ook maar weer ‘ns aan hoe interessant - sterker nog - hoe leuk de wereld van de supermarkten is. Ik merk dat altijd weer op vakanties in het buitenland, waar een bezoek aan de supermarkt voor mij net zo’n uitje is als een bezoek aan een museum of andersoortige bezienswaardigheid. Ik sluit mij dus graag aan bij de journaliste Eva Keustermans, die in dagblad Trouw in januari vorig jaar stelde, dat ‘een van de leukste uitjes bij een reis door het buitenland het bezoeken van de supermarkt’ is. Hoe leuk en begerig makend is het om rond te struinen in een Italiaanse Coop- of Franse Carrefour-supermarkt? Eén grote ontdekkingsreis. Zonder boodschappenlijstje heb je binnen een mum van tijd je winkelwagentje vól met lekkernijen en zaligheden. ‘Je verdiepen in alles wat er anders uitziet. Kijken naar wat de Fransen of Spanjaarden zelf in hun karretje laden. Je daarover verbazen’. Eva Keustermans slaat de spijker op de kop. Verandering doet eten. En verandering moet. Want als de Hollandse grootgrutters het niet doen, zorgen de buitenlandse supers daar wel voor. In de afgelopen vijf jaar is het aantal buitenlandse supermarkten in ons land met 11% gestegen!

Charles Borremans

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken