[Kijkcijfers WK Voetbal] Australië-Nederland: laatkomers en topscorers
- Media
- 20 jun 2014 @ 09:14
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - WK VoetbalTelevisieKijkcijfers
- 20 jun 2014 @ 09:14
- Redactie Media
De ruime én onverwachte overwinning van het Nederlands Elftal tegen de inmiddels volledig afgeschminkte titelverdediger Spanje heeft de, toch wat bekoelde, Oranjekoorts behoorlijk doen stijgen. Afgelopen vrijdag keken gemiddeld 7,25 miljoen mensen thuis of bij vrienden naar de eerste poulewedstrijd, op woensdag waren dat er tijdens het duel met Australië (gemiddeld) ruim 600.000 meer, bijna 7,9 miljoen. En dat terwijl de tegenstander, in ieder geval op papier, veel minder aansprak en de kick off op een veel minder gunstig tijdstip gepland was.
Dat laatste zien we heel goed terug in de onderstaande grafiek, waarin het verloop van de kijkdichtheid per minuut is weergegeven. Zo blijkt dat lang niet iedereen tijdig huiswaarts was vertrokken of de files had weten te vermijden. Bij aanvang van de wedstrijd zaten 6,4 miljoen Nederlanders voor de buis, twintig minuten later waren dat er bijna acht miljoen en bij het rustsignaal 8,4 miljoen. Meer dan een kwart van de kijkers heeft dus de aftrap gemist! Gelukkig hielden onze jongens daar rekening mee en hebben de laatkomers in de beginfase niets gemist. Pas toen bijna iedereen was gearriveerd besloot Arjen Robben gas te geven en liet hij de eerste treffer noteren.
Tijdens de rust zien we zoals gebruikelijk het aantal kijkers dalen en het lijkt erop dat na de teleurstellende eerste 45 minuten een aantal mensen er geen vertrouwen meer in had en niet terugkeerde voor het tweede bedrijf. Na de gelijkmaker van Robin van Persie kwamen echter ook de grootste twijfelaars weer terug en bij het eindsignaal kon het hoogste aantal kijkers van de avond genoteerd worden op ruim 8,7 miljoen.
De verwachting is dat de wedstrijd tegen Chili van a.s. maandag, waar de belangen niet zo hoog meer zijn, wat minder zal scoren. In de achtste finale die op zaterdag 28 of zondag 29 juni gespeeld gaat worden gaan we er echter vanuit dat bovenstaande aantallen overtroffen zullen worden en het gemiddeld aantal kijkers meer dan acht miljoen zal bedragen.
Klik op de grafiek voor een vergroting
Tijdens de WK Voetbal voorziet mediabureau Initiative de lezers van MarketingTribune van kijkcijfer analyses.
Lees in deze serie ook:
Wij houden van de Belgen maar de Belgen houden nog veel meer van ons!
Het SuperDutch reclameblok: blijven dromen?
Mooie aftrap van het WK Voetbal
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Airborne gaat vanaf vandaag... 04-10-2024
- Dit zijn de genomineerden Mercurs 202403-10-2024
- KPN besteedt aandacht aan cyberpesten01-10-2024
- DPG Media vernieuwt home... 27-09-2024
- Mercurs bestaat 25 jaar;... 25-09-2024
- Telegraaf belangrijke nieuwsbron... 18-09-2024
MarketingTribune Events
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing