HOI-cijfers: digitale groei kan daling print-oplage dagbladen niet stuiten, succes voor Linda, Max, Helden

HOI-cijfers: digitale groei kan daling print-oplage dagbladen niet stuiten, succes voor Linda, Max, Helden
  • Media
  • 24 sep 2014 @ 11:58
  • 23696 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekJournalistiekPrintOnlineBereikMedia

De papieren oplage van de Nederlandse kranten blijft fors dalen, zo blijkt uit de HOI-cijfers over het tweede kwartaal van 2014. Daar staat een forse stijging van de digitale oplagen tegenover. NRC.next is procentueel de grootste daler in print: -32%. De Telegraaf maakt een enorme digitale inhaalslag, met een vervijfvoudiging van de digitale oplage. Toch is de Volkskrant op dat vlak nog altijd twee keer zo groot. Bij de tijdschriften doen Linda, Helden en Max Magazine het tegen de stroom in heel erg goed.

Gemiddeld daalden de papieren dagbladen met 7%. De neergang van NRC.next wordt een klein beetje gecompenseerd door een digitale groei van 29%. In totaal nam de oplage van NRC.next doordeweeks 21,6% af, tot 55.976 stuks (print plus digitaal). Ook bij NRC Handelsblad is sprake van een verschuiving van papier (-10%) naar digitaal (+8,7%). De printoplage is nu 158.620, de totale oplage (dus met digitaal erbij opgeteld) is 188.499 (-7,5%). De Volkskrant daalde in print met 6% naar 219.303, De Telegraaf met 5% naar 452.390 en het AD met 6% naar 349.614 exemplaren. 

Behalve de krantencijfers werden ook de HOI-data over Q2 van de publiekstijdschriften bekend. Ondanks de algemene malaise blijft Linda stijgen: met 13% naar 230.076 stuks. Ook omroepblad Max Magazine van Omroep MAX deed het heel goed: de oplage steeg naar 71.012. Dat is 2,5 keer zoveel als een jaar eerder. In datzelfde rtv-segment daalde marktleider Veronica Magazine met maar liefst 21% naar 475.870 exemplaren.

Een opvallende verschuiving bij de opiniebladen: De Groene Amsterdammer is voor het eerst groter dan HP/De Tijd. De Groene daalde 2% naar een betaalde oplage van 19279 exemplaren, terwijl HP liefst 32% kelderde naar 17.526. Elsevier daalde ook: met 22% naar 82.093 exemplaren.

Nieuwe Revu had in het tweede kwartaal van vorig jaar een totaal betaalde oplage van 18.845 exemplaren. Dat is 23% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het sportblad Helden zag zijn oplage 49% stijgen, naar 46.725 bladen.

Ondanks de groeiende populariteit van het koningshuis, vallen de resultaten van de royalty-bladen flink tegen. De titel Royalty (Audax) daalde 33% naar een betaalde oplage van 31.679 exemplaren. Vorsten (Sanoma) nam 26% af naar 30.608.

De oplagen van de tijdschriften betreft louter de papieren oplage. Nog maar heel weinig bladen hebben een betaalde digitale editie.

Uiteraard is er ook nu weer discussie over de interpretatie van de HOI-cijfers: zo pronken dagbladuitgevers met hun digitale groei, terwijl hun totale oplage veelal daalt. NRC Q heeft de ‘oplage-trucs’ uit uitgeefland op een rij gezet.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken