BNN-VARA staat onder toezicht na flop DWDD-restaurant

  • Media
  • 15 mrt 2016 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingTelevisiePolitiekContent

Publieke omroep BNN-VARA is in december na het mislukken van een tijdelijk DWDD-restaurant onder verscherpt toezicht geplaatst door het Commissariaat voor de Media. Deze onthulling door NRC is inmiddels bevestigd door het CvdM.

Het onder toezicht stellen is een uiterst middel, dat in dit geval werd ingezet omdat de omroep meerdere malen de regels van de Mediawet tartte bij nevenactiviteiten. Zo maakte De Wereld Draait Door in de eigen tv-zendtijd reclame voor het restaurant, maar ook voor andere producten en activiteiten.

Uit onderzoek van NRC blijkt dat BNN-VARA de financiële risico's van het restaurant te bagatelliseerd toen de omroep aan het commissariaat toestemming vroeg voor de nevenactiviteit. Andere heikele punten die opdoken gaan over de dvd- en kaartverkoop voor festival De Wereld Draait Buiten, waarbij eveneens de regels zouden zijn overtreden. 

Het toezicht houdt volgens het CvdM vooral in dat uitzendingen van DWDD momenteel nauwlettend worden gevolgd. Opmerkelijk is dat ondanks deze aangetoonde uitwassen geen boete is uitgedeeld. Het commissariaat is nog aan het uitzoeken of er echt sprake is van een 'keiharde overtreding'. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken