Mercur-interview Damiaan Hage: 'AutoWeek is een huishoudnaam'

Mercur-interview Damiaan Hage: 'AutoWeek is een huishoudnaam'
  • Media
  • 11 dec 2018 @ 11:35
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • AwardsTijdschriftenInterviewJournalistiekCrossmedia

Wie wordt het Magazinemerk van het Jaar? Vijf tijdschriften strijden om de Mercur-hoofdprijs, waaronder AutoWeek. Hoofdredacteur Damiaan Hage: ‘We lopen voorop met nieuwe verdienmodellen.’

Zie jij dat wat je maakt als een ‘magazinemerk’ of gebruik je liever een andere term? Welke dan, en waarom?

Damiaan Hage: ‘De naam AutoWeek staat in ieder geval op vier verschillende tijdschriften (weekblad AutoWeek, maandblad AutoWeek Classics, kwartaalblad AutoWeek GTO en in 2019 vijf keer AutoWeek Campers). Dus wij zijn absoluut een magazinemerk. Daar ligt onze basis sinds in 1990 de eerste editie verscheen. Maar we hebben in die drie decennia daarna vooropgelopen als het gaat om het inzetten van nieuwe media en nieuwe verdienmodellen. Daar plukken we dagelijks de vruchten van.

AutoWeek.nl is een onuitputtelijke bron van informatie en inspiratie. In absolute aantallen is dus de tijdschriftlezer de kleinste groep klanten die we hebben en zou een andere term dan “magazinemerk” de lading van AutoWeek veel beter dekken. Maar bespaar je de moeite er een te verzinnen. Volgens mij is ‘AutoWeek’ op zich al een huishoudnaam geworden.’

Waarom gaat jouw magazinemerk dit jaar de hoofdprijs winnen bij de Mercurs?

‘Omdat AutoWeek aan de ene kant de autoliefhebber geeft wat hij wil hebben: nieuws, video’s en achtergronden van alle auto’s. Van een Renault-klassieker tot een Lamborghini-supercar: we produceren doorlopend content. En aan de andere kant zijn we een dankbare hulp voor mensen die misschien iets minder met auto’s hebben, maar toch iets willen weten omdat ze voor een keuze staan. Wij kunnen ze helpen een betere keuze te maken met bakken aan informatie en testresultaten. En om deze twee groepen mensen te helpen, verzinnen we geregeld nieuwe diensten en producten, zoals de Kentekencheck waarmee je kunt zien of een auto die je op het oog hebt ernstige schade heeft gehad en of de vermelde kilometerstand wel klopt.’

Welke andere Mercur-nominatie springt er dit jaar voor jou uit?

‘Bij de Introductie van het Jaar springt voor mij de Donald Duck voor blinde kinderen eruit. Een beeldverhaal kunnen vertellen aan kinderen die niet kunnen zien, dat moet magisch zijn. Als je het hebt over ‘out of the box’-denken, dan is dat het zeker.’

Wat wordt volgens jou komend jaar de belangrijkste trend in medialand?

‘Ik richt mijn blik in de eerste plaats op de autowereld. Het is voor AutoWeek van belang de ontwikkelingen daar te volgen. Wij zijn een verbinding tussen de autowereld en de consument. Daar is heel veel aan het veranderen. Thema’s zijn onder meer data, elektrificering en youngtimers. Je mag vernieuwing van ons verwachten, maar wat we precies gaan doen houd ik natuurlijk bewust een beetje vaag.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Dit jaar worden de Mercurs uitgereikt op donderdag 13 december 2018.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken