Meisjes kijken meer vlogs dan jongens
- Media
- 24 apr 2019 @ 12:49
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - BereikTelevisieYouTubeOnderzoek
- 24 apr 2019 @ 12:49
- Jeroen Mirck
Kinderen kijken liever YouTube dan lineaire televisie. Meisjes kijken meer vlogs dan jongens. En video staat onder druk van gaming en de smartphone. Dit blijkt uit onderzoek van mediabureau Stroom.
Mediabureau Stroom uit Rotterdam onderzoekt elke twee jaar hoe kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar met media omgaan. Waar het mediagedrag van volwassenen langzaam verschuift, veranderd de mediaconsumptie van kids veel radicaler.
Het onderzoek geeft een gedetailleerd beeld van de gebruikte media, gebruiksmomenten en het gebruikte devices. Voor het onderzoek zijn 519 kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar in een representatieve steekproef, op speelse wijze 'ondervraagd' over hun online en offline mediagebruik met behulp van een speciaal ontwikkeld gamified onderzoek.
Wachtverzachten
Als we kijken naar de mediaconsumptie gedurende weekdagen, valt op dat 's middags gewoon spelen nog altijd veruit favoriet is. Video kijken piekt als er gekookt wordt (53%) en in bed is lezen de allerbelangrijkste. Tijdens het weekend laat video kijken ook een piek zien in de ochtenduren.
Dit mediagedrag bij kids is vooral gericht op ‘wachtverzachten’. Afleiding waardoor de ouders hun aandacht even ergens anders op kunnen richten. Vooral gamen is het nieuwe ‘wachtmedium’ of zoethoudertje. Video staat onder druk, als we het vergelijken met de cijfers uit 2016. Gamen op console en mobiel zijn juist in opkomst vergeleken met 2016.
Lineaire tv levert in
Televisie komt onverminderd als populairste device uit de bus, gevolgd door tablet. Smartphone en gameconsole komen op en respectievelijke derde en vierde plaats. In het gebruik zien we dat tv voornamelijk iets is dat gezamenlijk met ouders en andere kinderen wordt bekeken. De tablet is de grootste als het gaat om zelfstandig gebruik.
Televisie, YouTube en Netflix worden het meest bekeken. Het meest favoriete kanaal voor video-content is YouTube, gevolgd door lineaire tv (Zapp, Nickelodeon, etc.) en dan pas Netflix. In 2016 was lineaire tv nog het meest favoriet. Van de doelgroep gebruikt 62% gedurende een week YouTube frequent, gevolgd door 59% tv en 38% Netflix. In 2016 keek 76% van de kids nog frequent naar lineaire tv gedurende de week, gevolgd door 43% naar YouTube en 20% naar Netflix. Substantiële verschuivingen, aldus Stroom.
Favoriete content op YouTube zijn cartoons (50% kijkt deze op YouTube), korte video-content (47%, denk aan grappige filmpjes, poezenfilmpjes en 'videosnack'), vlogs (42%) en filmpjes over speelgoed (34%). Opvallend is dat meisjes vijf keer zoveel naar hobby-video’s kijken dan jongens (34 versus 7%) en twee keer zoveel naar unboxing video’s (25 versus 12%). Ook vlogs zijn populairder bij de meisjes (53 om 33%) Jongens daarentegen zijn in de meerderheid als het gaat om gaming-video’s (32 versus 15%).
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- games
- smartphone
- televisie
- jongens
- meisjes
- onderzoek
- vloggers
- kinderen
- Stroom
- tv
- mediagebruik
- Netflix
- YouTube
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management