'Marketingfacts Jaarboek helpt marketeers door coronacrisis heen'

'Marketingfacts Jaarboek helpt marketeers door coronacrisis heen'
  • Media
  • 3 jun 2020 @ 06:50
  • 15308 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Print

Marketing staat nooit stil, zeker niet in deze coronacrisis. Wie succesvol wil zijn, moet zich altijd kunnen aanpassen. Daar speelt vakblog Marketingfacts al vijftien jaar lang op in met een eigen jaarboek. Co-hoofdredacteur Jeroen Mirck: ‘Juist nu moeten marketeers lezen en leren.’

Waarom moet iedereen dit boek gewoon kopen?

‘Er zijn bijna geen marketingboeken die elk jaar opnieuw een complete revisie krijgen. Wie écht bij wil blijven in marketing, zorgt dat hij de laatste editie van het Marketingfacts Jaarboek in huis heeft. Actuele kennis is namelijk onmisbaar. Gebundeld in één boek maken we het marketeers en andere professionals in marketing zo makkelijk mogelijk. Deze vijftiende editie is bovendien strategischer dan ooit, want we hebben bepaalde onderwerpen extra uitgelicht: naast marketingstrategie (geschreven door Ronald Voorn, verbonden aan de Hogeschool Utrecht en UTwente) staan we ook uitgebreid stil bij brandmanagement en actuele thema’s als innovatie, customer experience en digitale transformatie.’

Als bedrijf spin je garen met dit boek, vol met superspecialisten die de markt voor je in kaart brengen

Wat zijn belangrijkste insights vanuit het boek?

‘Het belang van data en marketing-automation blijft elk jaar doorgroeien. Hoewel we natuurlijk iets zijn ingeperkt door de privacyregels van de AVG, geven ontwikkelingen op het gebied van martech en consumer data gewoon veel beter inzicht in klantenstromen dan vroeger überhaupt mogelijk was. Als bedrijf spin je garen met superspecialisten die de markt voor je in kaart brengen. De onderbuik en het fingerspitzengefühl hebben niet afgedaan, maar je kunt alles gewoon veel beter valideren.’

Marketing en corona: wat is de grootste uitdaging voor de marketeer momenteel?

‘Jezelf heruitvinden. Als de horeca minder klanten mag ontvangen, moet je andere concepten gaan aanbieden. Hetzelfde geldt voor evenementen die kleinschaliger van opzet moeten worden. In zijn voorwoord van het Marketingfacts Jaarboek zegt VU-hoogleraar Peeter Verlegh daar het volgende over:

“Juist in tijden van onzekerheid en verandering is het van groot belang dat je voorbereid bent. Dat je je marketingstrategie tegen het licht houdt, dat je helder hebt waar je als merk voor staat en dat je een duidelijke boodschap hebt. Dat je weet hoe je om moet gaan met data en media, dat je weet wat consumenten beweegt. Dus: lees! Juist nu je het druk hebt. Lees en leer. En gebruik die kennis ook.”

Als redactie van Marketingfacts onderschrijven we dit pleidooi volledig en hebben we een jaarboek samengesteld dat marketeers hierbij optimaal kan helpen.’

Het Marketingfacts Jaarboek 2020-2021 is te koop via de eigen webshop en alle belangrijke online boekwinkels. Prijs: 29,95 euro. ISBN: 9789078972082.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken