Google: steeds strenger op advertenties

Google: steeds strenger op advertenties
  • Media
  • 4 mei 2022 @ 05:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Google heeft zijn Ads Safety Report 2021 gepubliceerd. In dat jaar zijn volgens de techreus meer dan 3,4 miljard advertenties verwijderd, meer dan 5,7 miljard advertenties beperkt en meer dan 5,6 miljoen adverteerdersaccounts geschorst.

Ook heeft Google het gebruik van advertenties op 1,7 miljard pagina's van uitgevers geblokkeerd of beperkt.

‘Gebruikersveiligheid staat hoog op de agenda,’ aldus Google. Dagelijks bekijken en beoordelen duizenden Google-handhavers advertenties en content op de platforms. Zogenoemd ‘kwaadwillig gebruik van de advertentieservices’ wordt hard afgestraft. Google: ‘We doen dit omdat een internet met advertenties betekent dat iedereen toegang heeft tot essentiële informatie en die moet wel veilig en betrouwbaarzijn.’

In 2021 heeft Google een zogenoemd multi-strikesysteem geïntroduceerd voor herhaaldelijke schendingen van beleidsregels. ‘We hebben meer dan 30 beleidsregels voor adverteerders en uitgevers toegevoegd of geactualiseerd, waaronder een beleid dat claims verbiedt die de ontkenning van de klimaatverandering bevorderen,’ aldus het techbedrijf.

Het rapport is volledig in te zien Ads Safety Report

Oorlog in Oekraïne

Hoewel het rapport alleen betrekking heeft op 2021, wilde Google ook een update delen van hun reactie op de oorlog in Oekraïne. ‘We hebben snel gehandeld om een gevoelige kwestie aan te pakken en advertenties te verbieden om van de situatie te profiteren of deze uit te buiten. Dit is een aanvulling op ons al lang bestaande beleid om inhoud die oproept tot geweld of het plaatsvinden van tragische gebeurtenissen ontkent, niet als advertentie te laten zien of te gelde te maken via onze diensten, ‘ aldus Google.

Tot nu toe zijn meer dan acht miljoen advertenties met betrekking tot de oorlog in Oekraïne geblokkeerd.

Google zag tijdens de pandemie een toename van frauduleuze activiteiten. Het bedrijf zegt dit ‘gedrag te blijven bestrijden met een meervoudige aanpak, zoals het controleren van de identiteit van de adverteerders en het identificeren van gecoördineerde activiteiten tussen accounts met behulp van signalen in ons netwerk.’ Als gevolg daarvan zijn tussen 2020 en 2021 het aantal schorsingen op accountniveau voor adverteerders verdrievoudigd.

Het handhaven van de merkveiligheid van adverteerders blijft volgens de zoekmachine een topprioriteit.

‘Vorig jaar hebben we een nieuwe functie toegevoegd aan ons adverteerdersbeheer, waarmee merken dynamische uitsluitingslijsten kunnen uploaden die automatisch kunnen worden bijgewerkt en onderhouden door vertrouwde derde partijen. Dit helpt adverteerders om toegang te krijgen tot de middelen en ervaring van vertrouwde organisaties om hun merken te beschermen en hun campagnes te versterken.’

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken