Vernieuwd Mediamuseum Beeld & Geluid opent deuren
- Media
- 25 jan 2023 @ 10:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 jan 2023 @ 10:30
- Michiel van Zaane
Op zaterdag 11 februari 2023 opent Beeld & Geluid het vernieuwde interactieve Mediamuseum, waarin het medialeven van de bezoeker centraal staat. Doordat het museum zich aanpast aan de handelingen van de bezoeker, krijgt iedereen een persoonlijke museumreis.
Het museum, waarvoor Pieter van der Heijden als art director aan de basis stond, omvat meer dan vijftig interactives, honderden uren aan audiovisueel materiaal en vele objecten uit de mediageschiedenis. Een bezoek aan het Mediamuseum is voor alle bezoekers, vanaf ca. 8 jaar, een unieke, leerzame maar vooral inspirerende ontdekkingsreis door het medialandschap van toen, nu en de toekomst.
Sinds de opening van het vorige museum (de Beeld & Geluid Experience) in 2006 is het medialandschap drastisch veranderd. Zo deed YouTube zijn intrede en explodeerde het gebruik van social media door het bezit van smartphones. Van ‘de media bepalen mijn wereldbeeld’ werd het ‘ik bepaal de media en de media bepalen mij’. Genoeg aanleiding voor Beeld & Geluid voor de bouw van een compleet nieuw Mediamuseum dat laat zien hoe media werken en dat de bezoekers even optilt uit hun eigen mediabeleving, door ze er op afstand naar te laten kijken.
Bezoekers kunnen met de Museumapp en door middel van gezichtsherkenning een Mediaprofiel aanmaken. Hiermee worden bezoekers bij de verschillende interactives welkom geheten én worden filmpjes vertoond die passen bij hun persoonlijke voorkeuren. Tijdens het bezoek bouwen bezoekers aan hun Mediaprofiel. Met de museumapp kunnen zij hun profiel onderweg en aan het einde van hun bezoek bekijken. Persoonlijke gegevens worden niet bewaard; de gemaakte filmpjes worden op verzoek toegestuurd. Vanzelfsprekend kan het museum ook zonder het aanmaken van een Mediaprofiel bezocht worden; de museumreis is dan niet gepersonaliseerd.
Bezoekers kunnen de Mediareactor moeilijk over het hoofd zien: een reusachtige installatie van 300 meter LED-schermen die door het hele museum hangt. De Mediareactor verbeeldt de permanente mediastroom die het archief van Beeld & Geluid in- en uitstroomt.
Hoe we nu leven in de media wordt zichtbaar in vijf zones: Delen, Informeren, Verkopen, Vertellen en Spelen. In elke zone is een aantal interactives te spelen en zijn fragmenten te zien die, naast een aantal bijzondere media-objecten, de media van toen, nu en de toekomst duiden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing