Schermtijd mei 2023 daalt 10% vergeleken met april
- Media
- 8 jun 2023 @ 07:52
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 8 jun 2023 @ 07:52
- Michiel van Zaane
De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 160 minuten over de gehele dag in mei 2023. In april was dat nog 176 minuten. De publieke omroepen hadden in mei het grootste marktaandeel met 33,5%. Dat blijkt uit het maandelijkse overzicht van de Stichting KijkOnderzoek.
In mei 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 121 minuten. In mei 2022 was dit 127 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
De publieke omroepen behaalden in mei 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33,5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,6% en de Talpa Network zenders 18,0%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 35,3%, de zenders van RTL Nederland 28,2% en de Talpa Network zenders 20,4%.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder.
Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door Journaal 20 uur op NPO1 op 4 mei. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2,9 miljoen kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,4 miljoen. De nationale herdenking op NPO 1 op 4 mei bereikte in totaal 6,2 miljoen kijkers.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), incl. sport.
Uitgesteld kijken
Er werd in mei gemiddeld 28 minuten per dag uitgesteld gekeken. In mei 2022 was dit 27 minuten. Het programma Even tot hier van 14 mei op NPO1 had met 1.387.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- sport
- SKO
- schermtijd
- Talpa Network
- Stichting KijkOnderzoek
- RTL Nederland
- journaal
- marktaandeel
- kijkcijfers
- publieke omroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing