[Column] Het Groene Conflict

[Column] Het Groene Conflict
  • Media
  • 5 feb 2016 @ 11:46
  • Link
  • Rogier van Kralingen
    Rogier van Kralingen

    Schrijver/spreker/marketeer
    TheWholeStory
  • MarketingCreatieContentStorytelling

Vertrouwenscijfers rondom duurzaamheid dalen elk jaar. Slechts rond de 40% van de mensen vertrouwt de groene claims van bedrijven (bron: Edelman). Dat doet pijn; minder dan de helft vertrouwt jouw groene boodschap. Maar… er is een oplossing. Gelukkig. Vandaag hoe storytelling helpt om het groene vertrouwen te winnen.

Een week terug zag ik een interview met de topman van Nestlé, waarin hem kritische vragen werden gesteld over kinderarbeid rondom kokosnoten handel. Het was een goed interview. Niet alleen omdat het aan de kaak werd gesteld. Maar ook omdat we eindelijk een keer een beeld kregen van de praktijk.

Wat blijkt? Niet alles is altijd te controleren. Zelfs voor zo’n groot bedrijf. Nu laat ik het aan de lezer of jullie dat verhaal geloven. Volgens Edelman zal ongeveer 60% van jullie dat in ieder geval niet doen. Maar dat is niet mijn punt. Het gaat erom dat er eindelijk iets verteld werd. Een tipje van de sluier van hoe het eraan toe gaat bij zo’n bedrijf.

Want hoe goed of slecht zo’n multinational het ook doet, iedereen begrijpt dat duurzaam worden, zijn en blijven, niet bepaald eenvoudig is. We begrijpen het conflict. Meteen zelfs. Het zet de deur open om oplossingen te bedenken voor jouw eigen bedrijf en tegelijkertijd is het de weg naar meer vertrouwen bij de doelgroep.

Dáár zit de sleutel. Vertel het verhaal met de nadruk op dat innerlijke conflict, precies zoals de beste boeken, series en films ook altijd doen. Vertel niet alleen dat je groen ‘bent’. Maar vertel hoe je het wordt of bent geworden.

Waarom werkt dit zo? De beste verhalen omarmen juist het conflict. Het kan niemand wat schelen dat Phileas Fogg uiteindelijk na 80 Dagen Rond De Wereld weer netjes thuis aankomt. Het gaat er juist om wat er in die 80 dagen allemaal is gebeurd!

Bedrijven hebben altijd de neiging om alleen het einddoel of eindproduct te laten zien. Scriptschrijver-goeroe Robert McKee noemt dat ook wel een ‘perfect world’ schetsen. Zo’n perfecte wereld is het meest slaapverwekkende wat er is. En in de context van duurzaamheid nog ongeloofwaardig ook. Zelfs als je geboren bent als donkergroen bedrijf, zul je het verhaal moeten blijven vertellen.

Een simpel advies dus: wees eerlijk. En dan heb ik het niet over het feit dat je eerlijk moet zijn over hoe duurzaam je bent. Ben je dat niet, dan komt die leugen er in deze transparante wereld vroeg of laat toch wel uit (Volkswagen, kuch). Wat ik bedoel is eerlijk zijn over het proces. De making off, de weg ernaar toe, dát is je storytelling.

Want wie heeft al zijn lampen al vervangen? Wie zet de verwarming altijd net iets lager? Het grote inzicht is dat consumenten dag in dag uit hetzelfde duurzame conflict ervaren als bedrijven. Wie dat groene conflict omarmt en eerlijk verteld, wint. Met als bonus dat we een keer niet gaan geeuwen als er weer eens zo’n groene claim voorbij komt.    

Schrijver, spreker en storyteller Rogier van Kralingen publiceerde recentelijk zijn nieuwste boek 'The Outerweb - en de vrouwen tegen de robots’. Bestel het hier.

Rogier van Kralingen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken